Atraktor (v) hadí mysli (recenze)

Také vás zaráží, jak je možné, že i pouhé dva kabely stačí k tomu, aby z nich po nějaké, obvykle velice krátké, době vznikla těžko rozpletitelná změť? A když je jich víc, často pak máte chuť přistoupit k Alexandrovu řešení… Jedním z lidí, kteří se tímto problémem zabývají na teoretické úrovni, je mladá americká matematička a amatérská herpetoložka Zora Tohlová, Ph.D. Záhy uvidíme, že – ačkoli budeme hovořit o matematicky zaměřené publikaci – je zde zmínka o koníčku dr. Tohlové zcela na místě.

Zora Tohlová vystudovala matematiku na Montana State University a zaměřila se na nyní tak populární teorii chaosu. Její první články a práce pouze rozvíjely problematiku populačních oscilací a nepřinesly nic nového, ovšem její nejnovější samostatný publikační počin, má však dle mého názoru potenciál vzbudit pozornost odborné, a to nejen matematické, veřejnosti. Knihu Snakemind Attractor vydala v lednu roku 2009 alma mater Zory Tohlové v malém nákladu, ale podle mých informací (jsem v kontaktu s příbuznými autorky) se již nyní připravuje druhé, rozšířené a upravené vydání v prestižním nakladatelství Viking Press.

Autorka v úvodu téměř dvousetstránkové publikace píše, že ústřední myšlenka ji napadla při pozorování mláďat užovky Thamnophis sirtalis.

Když viděla stovky propletených dlouhých hadích tělíček, zeptala se sama sebe, jak je možné, že se vůbec dokáží rozplést, když i řádově menší množství běžných šňůr či kabelů dokáže zamotat hlavu každému, kdo je chce oddělit od sebe. Jak hadi tento problém „řeší“? V této souvislosti si vzpomněla na úvahu Iana Stewarta, který ve své knize Odsud až do nekonečna (v českém vydání na straně 279-80) uvažuje o tom, že nepředvídatelný pohyb kořisti unikající před dravcem by bylo možné modelovat jako atraktor ve fázovém prostoru. Bylo by možné, ptá se autorka, zkusit namodelovat ve fázovém prostoru chování klubka hadů?

…pokračování naleznete v knize Bizarní atraktor anebo O zvláštních knihách, kterou vydalo nakladatelství Vodnář v roce 2011.

About the author