Tichá noc, krvavá noc (recenze filmu)

Americký thriller režiséra Theodora Gershunyho Tichá noc, krvavá noc (Silent Night, Bloody Night, 1974) se ke mně dostal vlastně náhodou – jako součást materiálů, jež jsem dostal ke své vstupence na Festival fantazie v Chotěboři. Nic zvláštního jsem od DVD přibalených k časopisu Filmag nečekal (a ty ostatní opravdu za moc nestály), nicméně tento film mě velmi příjemně překvapil.
Nebudu prozrazovat zápletku, byla by to ohromná škoda, neboť film je právě na dobře promyšlené zápletce postaven. Nejedná se o horor, tedy o hrůzostrašný příběh s nadpřirozenými prvky, ale spíše o hororově laděný thriller, jehož děj má atmosféru antického dramatu – příběh je sice dosti nepravděpodobný, ale skvěle promyšlený, a divák je lapen do osidel tragédie, jež má kořeny v dávné minulosti, kořeny, které jsou, zatímco děj postupuje vstříc nevyhnutelné katastrofě, postupně odkrývány. Musím říci, že už dlouho jsem neviděl film, který by mne tak vtáhl do děje jako právě Tichá noc, krvavá noc. Neustále jsem přemýšlel o tom, kdo je vrah a zda je totožný s šílencem na útěku, odhaloval z náznaků další děj (někdy úspěšněji, jindy méně úspěšně) a především jsem uznale kýval hlavou, když mi scénárista připravil další nečekané odhalení. To vše zabalené v hororové atmosféře s úspornými a přesto působivými scénami brutálního násilí, které však v tomto případě opravdu nehraje hlavní roli.
Nejsilnějším aspektem snímku je bezesporu zápletka, ale velmi působivé je i vizuální pojetí filmu – za zvláště působivé pokládám především scény s reminiscencemi na postupně odhalovanou minulost, jež mi připomínaly klasické expresionistické němé filmy. Herecké výkony jsou kompetentní a rozhodně uvěřitelné, zvláště vzhledem k pointě snímku.
Co ještě zmínit? Technická kvalita kopie je dost špatná, výrobci DVD patrně nesehnali kvalitní předlohu, na druhou stranu to dodává filmu jisté zvláštní kouzlo.
Chcete-li tedy vidět opravdu napínavý film s monumentálním příběhem a nevadí vám trochu té krve a násilí, nenechte si Tichou noc, krvavou noc ujít.