Podivný konec skupiny Pentagramček

Někdy minulý rok jsem objevil slovenskou recesistickou skupinu Pentagramček hrající „satanistický pop pro malé dětičky“ a co se nestalo? Zřejmě pod vlivem tlaku slovenských křesťanů se skupina rozhodla svou bohulibou činnost za poněkud zvláštních okolností ukončit.

pentagramcek2.jpg

Nejprve krátce o této skupině: Na hudbu známých popových hitů naroubovali fakt vtipné a ujeté texty satanistického ražení, přičemž bylo zjevné, že se jedná především o parodii na pitomé a prvoplánové křesťanské písničky určené k ideologické indoktrinaci dětí, ale vlastně i o satiru na jakoukoli banální a nasládlou produkci takzvaných věřících vůbec.

Zrovna nedávno jsem shlédl vystoupení Jaroslava Achaba Haidlera v pořadu Sváteční slovo, a bylo to vůbec poprvé, co jsem byl v rámci tohoto pořadu skutečně osloven něčím, co má ducha. Ve všech ostatních případech pořadu Sváteční slovo, které jsem kdy viděl (neviděl jsem ani zdaleka všechny), stejně jako ve většině rozhovorů s představiteli církví a ve většině kázání a jiných promluv tohoto typu, stejně jako ve většina pořadů typu Cesty víry, jsem cítil, tu větší, tu menší, trapnost a kýčovitost, lepkavou sladkost a pachuť pokrytectví.

Před časem jsem o sobě napsal, že setkám-li se s věřícím, obvykle se cítím být ateistou, setkám-li se s ateistou, obvykle se cítím být věřícím a setkám-li se se spirituálním člověkem, cítím se být sám sebou. Jsem svého druhu mystik a víry v něco transcendentního si v podstatě vážím. Nicméně kde jinde hledat Boha, než ve spontánní lidské kreativitě, jež se může projevovat i blasfemicky, a pokud mám posoudit, zdali je větší oslavou Boha stereotypní a prvoplánový křesťanský folk či zdařilá parodie na něj, pak jednoznačně hlasuji pro to druhé.

Takže kupříkladu jasný hit č. 1 této skupiny, písnička Kamarát (na melodii písně Downtown Petuly Clark), mi vnesl do života přímo božské vlny čisté radosti!

 

 

A pak, z čistajasna, 24. ledna 2013 skupina smazala „satanistické“ písničky ze svého profilu na Bandzone a zveřejnila na Facebooku prohlášení, v němž se výslovně distancuje od podezření ze satanistického přesvědčení, omlouvá se všem, kdo nabyli dojmu, že jde o chválu, propagaci a uctívání Satana, a zdůrazňuje, že cílem byla recese a parodie.

Nepřipomíná to něco? Veřejná sebekritika a lítost, autocenzura dosud zveřejněných děl (jež již, díky Bohu(!) a fanouškům, pronikly do světa a lze si je stáhnout třeba na Ulož.to), neochota sdělit, co se vlastně přihodilo… Nutno dodat, že i kdyby členové skupiny byli satanisté, tak co jako? Rovněž pochopitelně není žádný umělec povinen explicitně sdělovat, jak mají být jeho díla interpretována, přinejmenším pokud se nepohybují na hraně zákona. Možná členům skupiny hrozila nějaká žaloba za rouhání nebo cosi podobného, nelze to vyloučit, notabene na Slovensku. 

Mám z celé záležitosti nepříjemný pocit – skupina patrně takto rázně nereagovala kvůli odmítavé reakci běžných rozměrů – na stránkách Magnificat Slovakia vyšel článek s příznačným názvem Absolútny šok: Údajný „Detský satanistický pop“ na Slovensku!ale ten vyšel již 19. prosince 2012 a vyskytnutí se takového článku bylo možné předpokládat. Přišlo ze strany hlasatelů lásky k bližnímu něco drsnějšího? Možná, že ano – samozřejmě spekuluji, nic jiného mi ostatně ani nezbývá, ale nějak mi celá ta věc smrdí.

Už dlouho jsem přesvědčen, že žijeme v období pádu „třetího Chrámu“, tedy náboženské formy, jež se ustavila v rámci křesťanství po pádu Chrámu Herodova, což není moje myšlenka, vyřkl ji německý teolog, psychoanalytik a spisovatel Eugen Drewermann, a samozřejmě dobře koresponduje s mnoha dalšími úvahami o příchodu „Nového věku“, ať už v podání Crowleyho thelémy, úvah C. G. Junga či jiných učení.

Hlavní proudy křesťanství patrně nejsou a nebudou schopny se transformovat tak, aby mohly i nadále být zprostředkovateli Ducha svatého, a tak se snaží konzervovat Boha ve starých formách, jež se jim pod rukama mění v pouhé modly, přičemž útočí na nově rašící výhonky Ducha na odumírajícím těle boží církve, podnikají marné pokusy o omlazení, jež však jdou jen po povrchu, kopou kolem sebe a všude kolem vidí satanský komplot usilující o jejich zkázu. Ve skutečnosti se však nejspíš prostě jen přežily, zestárly a pomalu umírají sešlostí věkem.

Advertisements

komentářů 25

Filed under Úvahy a postřehy, Magie-mystika-víra

25 responses to “Podivný konec skupiny Pentagramček

  1. F. Novotný

    Těžko říct, jestli i ten konec nebyla recese. Každopádně jsou slovenští křesťanští aktivisté pěkní idioti, když brojí proti takové srandě a vesele jim tam hrají kapely jako militantně antikřesťanští Infer nebo řada skupin otevřeně se k satanismu hlásících.
    V každém případě po delší době pro mě dobrý článek na tomhle blogu.

    • Myslím, že Pentagramček skončil proto, že jeho členové nejsou ani satanisté, ani militantní antikřesťané.

      • F. Novotný

        Mně nešlo o Pentragramček, ale o ty slovenské křesťany: Nikdy jsem je neslyšel protestovat proti tomu, že Infer mají texty o vraždění papežů. Ale je fakt, že kdysi dosáhli zrušení koncertu Behemoth na Slovensku.

        • Poslechl jsem si pár skladeb od Infer a myslím, že tuším, v čem je problém: U Pentagramčeku je rozumět o čem se zpívá 😉

          • F. Novotný

            U Infer je to sice lepší nevědět (až na pár převzatých textů, které se věnují klifot atp., je to fakt děs ve smyslu „papež umírá, Ježíš chcípá, církev končí“), ale podívej se na Behemoth v Polsku, jaká je tam proti nim kampaň. Podle mě to bude spíš mírou celibritismu té které kapely: Pentragramček zaujal hodně na internetu lidí svou vtipností, slovenský death metal je hudbou pro jednu úzce vyhraněnou sektu.

  2. Těžko říct zda to má co dočinění s koncem skupiny, ale nějaké negativní reakce se skutečně objevily:
    http://www.magnificat.sk/2012/12/absolutny-sok-udajny-detsky-satanisticky-pop-na-slovensku/

  3. lomikel

    kteste je potencialni satanista a satanista by nebyl bez krestana, je to jedno seme :).

    je pravda ze ted vice skodi krestani, ale obe skupiny se vztahuji ke stejnym korenum. resit totalitu katolicke cirkve satanem je nedospele a konci nefunkcni pac je to jendo klubko prozluklych memuu

  4. náboženství a humor – to nejde dohromady 🙂

    • Ale to víte, že jde. Přečtěte si třeba nějakou sbírku židovských anekdot!

      • tam jde spíš o národnost…. Které nábožrenství toleruje vtípky, co se přímo týkají jeho nauky?

        • Mirek

          ale ty židovské anekdoty to fakt dost často dělají… a většinou je vymýšlejí sami židé.

        • Hádají se tři rabíni, kdo z nich dokázal vetší zázrak. „Poslouchaj, co mně se stalo: jdu ze šábesu z polany, přes louky a kopce, krásnej den – a najednou, nebich, průtrž mračen – a já jen tak nalehko; tak jsem takhle máchl rukou a stal se zázrak: všude kolem liják a jen nade mnou krásný den. Tak jsem došel domů úplně v suchu!“
          Druhý si přisadí: „To nic, to já tuhle byl ve Varšavě, vědej, jak tenkrát tak hrozně hořelo – spím v hotelu, probudím se a koukám: hotel hoří, celej pokoj v plamenech a plno kouře. Tak jen takhle máchnu rukou a stal se zázrak: všude kolem požár, jen kolem mě čistý vzduch a chládek. V klidu jsem vyšel z hotelu a nic se mi nestalo!“
          A ten třetí se ušklíbne: „Podívaj se, podle mne voni jsou uplný břídilové. To já jednou jedu z Vídně, vlak ma zpoždění – hlad mám, že nevidím – a vtom jsme zastavili na jednom nádraží, tak vyběhnu z vlaku ke stánku na peróně; maj tam krásnou vypečenou husičku, jen se na ni srdce smálo – jenže, ausgerechnet, je šábes a to, jak víme, takový trejfe nemůžem – jenže hlad je hlad. Tak jen tak máchnu rukou a stal se zázrak: všude kolem šábes, jen nade mnou pondělí!“

        • F. Novotný

          Mnohé. Jak bylo uvedeno – Židé, ne právě konzervativní katolíci se ze sebe dělají legraci v jednom kuse, o různých postmoderních synkretických směrech ani nemluvě.

          • Ano, i já si mysím, že pan Lhoťan je co do úrovně příspěvků (stylistickou, pravopisnou i faktickou) černou ovcí Shekelu. Ale my ostatní se snažíme, seš můžem (velká část zpravodajství a kutirních pozvánek je z mojí klávesnice, i když nejsem podepsána 😉 ), neodepisuj Shekel ještě… 🙂

          • Omouvám se za špatně přivěšený komentář (snad Kojot smaže?). Sem jsem chtěla napsat, že moc vtípků, co by si stříely z nějaké nauky, opravdu neznám, i ten citovaný vtip, když se na něj podíváte líp, si utahuje z VĚŘÍCÍCH, ne z víry. A takové vtipy má každé náboženství včetně islámu…

            • F. Novotný

              A co tenhle vtip:
              Přijde zloděj k nebeské bráně. Svatý Petr mu povídá: „Zloději, celý život jsi kradl, mazej do pekla.“ A zloděj odpoví: „Aha, tak ty jsi Petr, ten který stihl Ježíše třikrát zapřít, než kohout zakokrhá.“ Petr se začervená a běží pro svatého Pavla. Pavel nakluše k bráně a říká zlodějovi: „Zloději, Petr má pravdu. Celý život jsi kradl, tvoje místo je v pekle.“ Zloděj se nenechá vyvést z míry a odpoví: „Tak ty jsi Pavel. Ten, který jel do Damašku posílat křesťany na smrt.“ Pavel se začervená a říká Petrovi: Pojďme pro Jana evangelistu. Ten nikdy nikoho neudal, Ježíše následoval až pod kříž, ten se s tím člověkem vypořádá. Evangelista Jan přijde k bráně a říká: „Zloději, Petr a Pavel mají pravdu. Celý život jsi kradl, táhni do pekla.“ A zloděj odpoví: „Aha, tak ty jsi ten evangelista. Abys věděl, vy evangelisté jste pěkní lháři. Píšete, že kdo tluče, tomu bude otevřeno. Tluču už půl hodiny a nepustili jste mě dovnitř. Teď se vrátím na zem a řeknu všem lidem, co jste zač.“
              Evangelista Jan se lekl a nechal zloděje vstoupit do nebe.

  5. Achab Haider je momentálně ke čtení a poslechu na Shekel.cz http://www.shekel.cz/author/jaroslav-achab-haidler a spřízněných portálech, a mysím, že patří k tomu nejepšímu co se tam nachází… (Popravdě, nečekala jsem, že na zmínku o něm narazím dnes tady 🙂 )

    • Já Achaba sleduju už dlouho, velice si jej vážím a je mi velkou inspirací. Co se Shekelu týče, myslím, že poté, co tam začal psát Lhoťan, jde jeho kvalita dolů.

      • Přiznávám, že si také mysím, že co do styistické, pravopisné i faktické úrovně článků je pan Lhoťan černou ovcí Shekelu. Na druhou stranu je tam taková ovečka jediná, troufám si říct, takže stačí přeskakovat jeho články… My ostatní děláme co můžem, nezanevírej, prosím, na web kvůli jednomu Lukášovi…

        • Já hlavně nechápu, kdo ho tam vlastně pustil. Kritika islámu – budiž, proč ne, osobně si myslím, že žádný společenský fenomén by neměl být imunní vůči kritice, ale to, co dělá Lhoťan je ryzí záštiplný primitivismus jímž se z jakýchsi ne zcela jasných důvodů mstí svému bývalému duchovnímu útočišti… Ať si to píše na blog, ale…
          Nicméně ne, neodepisuji. Jen se poněkud divím.

  6. Alieno

    Dobrý den, chtěl jsem se Vás zeptat jako odborníka na víru, kdyby se Satanisté v dostatečném počtu chtěli zaregistrovat, jako jakási církev, tak jestli by jim to bylo umožněno (když je jako svoboda vyznání) a tudíž pobírat příspěvek na provoz svých duchovních (kdyby nějaké měli), dále, jestli by se tedy na ně tím pádem vztahovala církevní „restiuce“ o majetkovém „vyrovnání“ .

    • Skutečně ano, ale to už prošvihli 😉
      U nás je to dvoustupňové. Na zaregistrování náboženské společnosti je třeba 300 podpisů, ale nárok na příspěvky od státu vzniká až na základě 10000 věřících a nepřetržité registraci 10 let.
      Satanisti u nás uvažovali o registraci, ale pak to nechali plavat, protože by to byla jen administrativa navíc a nic z toho. A deset tisíc duší by samozřejmě nezískali ani omylem.

  7. Poutevnice

    Fíha, tak o tom jsem vůbec nevěděla, to je zajímavá kauza. Budu to sledovat, kdy si Vás Kojote, podají tradiční katolíci na Traditio v rubrice „stránky heretiků a nevěřících psů“:))))) nebo jste už měl tu čest?! (ironie)