Jó Somálci, ti si žijí! aneb Bylo či nebylo za komunistů lépe?

Kdybych chtěl, „dokázal“ bych účelově vybranými statistikami a vhodně zdůrazněnými fakty, že se kupříkladu i Somálci mají lépe než my – ve srovnání s námi mizivé náklady na bydlení, žádné rozhlasové a televizní poplatky či poplatky za svoz odpadu, žádní nepřizpůsobiví občané daňově sdírající z kůže pilné podnikatele, ničím neomezená možnost seberealizace, prakticky ničím neomezované právo na ozbrojenou sebeobranu, krásné turistů prosté pláže pro rekreaci obyvatelstva a ještě k tomu tam čas od času nějaká „pravdoláskařská“ neziskovka nebo OSN zdarma rozdává jídlo, vodu, stany či léky. Tato idyla mimochodem možná vezme za své, protože v poslední době se zdá, že se tam pomaličku obnovuje ono největší zlo podle pravicových libertariánů, totiž stát.

Co tím chci říci: Aktuální hysterické snahy pokoušející se dokázat, že jsme se za komunistů měli hůř než teď, jsou z podstaty věci scestné, protože používají především ta kritéria, která se takříkajíc „hodí do krámu“. Pro mě ale opravdu není příliš podstatné, že si dnes můžeme koupit barevnou televizi za pakatel. Pro mě je jako kritérium podstatné to, zda si kupříkladu nemocný senior může dovolit navštívit lékaře poté, co zaplatí tržní nájem. Už asi nejednou jsme zmínil, že jednou z podstatných „komodit“ důležitých pro kvalitu života je i přiměřená míra jistoty, kupříkladu jistoty, že člověk v pětapadesáti neskončí po mnoha letech práce jako nezaměstnaná a nezaměstnatelná „socka“ a předmět cynického odsudku mladých, zdravých, perspektivních mlamojů.

Ergo: Ano, leccos bylo v přepočtu dražší, některé podstatné oblasti byly však levnější (bydlení, energie, zdravotnictví) a je otázka, jak kupříkladu porovnávat vyšší náklady na bydlení a doplatky na léky s nižší cenou spotřební elektroniky…

Advertisements

Komentáře: 33

Filed under Úvahy a postřehy, Politika

33 responses to “Jó Somálci, ti si žijí! aneb Bylo či nebylo za komunistů lépe?

  1. Mirek

    Jeden kamarád grafik to shrnul prostě tak, že co bylo kdysi levné, je dnes drahé a naopak. Dodal ovšem podobně jako ty, že levné byly ty věci, které potřebujeme víc. Myslím, že máte oba pravdu. Mož

  2. Mirek

    Jeden kamarád grafik to shrnul prostě tak, že co bylo kdysi levné, je dnes drahé a naopak. Dodal ovšem podobně jako ty, že levné byly ty věci, které potřebujeme víc. Myslím, že máte oba pravdu. Možná u toho bydlení to bylo trochu jinak v tom, že samostatné bydlení bylo pro víc lidí zcela nedostupné (protože nefungoval trh s byty), kdežto dnes je „jen“ drahé. Nedostupné byly některé kvalitní léky a lékařské přístroje – proto se průměrný věk od revoluce zvedl asi o pět let. A některé kvalitní potraviny. Nepříjemná byla taky pracovní povinnost, i když byla dost kompenzovaná reálně celkem širokou možností výběru profese s podstatně nižšími nároky než dneska – už vidím, kolik by toho disident stačil přečíst v profesi topiče dnes – teď s mírnou nadsázkou – v pracovní uniformě a upravený podle dress-code, pod dohledem kamery a s pracovními povinnostmi na deset kotlů v pěti budovách s úkony rozplánovanými na minuty a dvouminutovou přestávou na čurání v 10.53, to vše za nějakých 50 % průměrného platu, nestačícím ani na základní věci…. a ještě se klepajícím o toto své místo, na které se tlačí deset dalších uchazečů.
    Stejně ale dávám přednost dnešnímu stavu před tehdejším, pro mě podstatná pozitiva převažují.

    • Jasně, ale nerozšiřujme diskusní pole, já reagoval na články na téma „Ceny tehdy a dnes.“ či na stránku http://www.zakomunistu.cz. Je jasné, že máme víc svobod atd. Ale tomu jsem se beztak věnoval leckde jinde.

  3. Vojta49

    Přiměřená míra jistoty?

    Opravdu si myslíte, že lidé nejvíce touží po jistotách, pane Kojote? Zkusme se zamyslet na tím, kdo má nejvíce jistot? Kdo ví, že má až do smrti zajištěné bydlení, bude mít stále co jíst, trvale zajištěnou hygienu, zdravotní péči, „přiměřenou míru“ kultury, …,? Tak takovou míru jistot mají jen odsouzenci na doživotí. Nikdo jiný.

    V socialistickém Československu jsme měli podobné jistoty téměř všichni. Tedy život v kleci z ostnatých drátů. S mnoha jistotami. S jistotou neperspektivního zaměstnání za žalostnou mzdu. S jistotou bydlení v betonové sídlištní králíkárně. S jistotou nemožnosti legálně opustit zem. S jistotou každodenní masáže brutální propagandou. Kdy Pražské jaro 68 se mávnutím proutku změnilo v „krizový vývoj“, z dosavadních legálních představitelů země se stali „kontrarevolucionáři“, z okupace „bratrská pomoc“. A kdo s těmito „pravdami“ nesouhlasil? Tak tomu byl jeho doživotní rozsudek zostřen. Jak zostřen? Nesměl se vzdělávat. Nesměl vykonávat své povolání, sport, umění, … Nesměl vycestovat ani do socialistického zahraničí. A co hlavně? Ke stejnému zpřísněnému trestu byly odsouzeny i jeho děti! Bez soudu a bez možnosti odvolání.

    Věděl byste pane Kojote, po čem lidé ve skutečnosti opravdu touží? O co moc stojí? Napovím Vám. Jednou součástí toho, po čem drtivá většina lidí touží, je autonomie. Autonomie, neboli svoboda, nezávislost, soběstačnost, … Už víte? A uměl byste doplnit k autonomii i ostatní součásti? Toho, nač se ptám? Toho, co je pro lidský život opravdu důležité?

    • lomikel

      neni zadna jistoty krome jedine a to je smrt, neni zadna autonomie.

      je jen mensi mira nejistoty v kazdodenich vecech, tu je mozne posunovat na zakladen vzajemnne kooperace (solidarita, pomoc, pojisteni, soucit) a je posouvan udalostmi mimo lidsky rozmer ( zemetreseni, urodny rok ..) je posouvan taky psychopaty kteri vykradaji spolecne pojisteni v jakekoli forme.

      kazdy je zavysli na tune dalsich lidi, staci kdyz spatne slapne a upadne treba na hlavu, nebo kdyz chce jet nekam, nebo kdyz chce jist. vsecko je propojene, pocit pseudoatonomie ma ten ma vice zdroju nez okoli. nebo je mlady a jeste blby 🙂

    • Jan

      „V socialistickém Československu jsme měli podobné jistoty téměř všichni. Tedy život v kleci z ostnatých drátů.“

      Ano, souhlasím bez výhrad.

      „Jednou součástí toho, po čem drtivá většina lidí touží, je autonomie. Autonomie, neboli svoboda, nezávislost, soběstačnost, …“

      Bylo by skvělé, kdyby to byla pravda. Ale realita je bohužel taková , že většina populace má z máločeho takovou hrůzu, jako ze skutečné svobody, nezávislosti či soběstačnosti. Po svobodě touží tak maximálně 2-3 % lidí. A to jsem dost možná ještě velký optimista…

      Nemalá část našich spoluobčanů jsou duchem otroci. Toužící tak po paternalistickém státě, sociálních pseudojistotách, po co nejvíce penězích za co nejméně práce a po několika málo heslech, které by mohli bezbolestně papouškovat… Můžeme to rok od roku vidět kolem sebe stále masivněji.

      • Takže tím říkáte, že nejste demokrat a voláte po oligarchické diktatuře 2-3%ˇlidí, kteří si uvědomují hodnotu svobody? 😛

        • Jan

          Správně, nejsem demokrat. Demokracie zatím v dějinách vždy skončila jako tyranie.

          Jsem monarchista. Který si ale bohužel moc dobře uvědomuje, že již nejméně 500 let (od nástupu absolutismu) není pořádná monarchie typu středověké Christianitas možná.

          Pro současnost nezmám bohužel vychodisko. Naprosto zoufale chybí skutečné elity, které jsou v Evropě od Francouzské revoluce cíleně potírány a likvidovány.

  4. zwei

    1) „Aktuální hysterické snahy pokoušející se dokázat, že jsme se za komunistů měli hůř než teď, jsou z podstaty věci scestné.“
    Zcestné je především uvažovat o ceně jakéhokoli společenskopolitického systému pouze na základě poměru průměrné mzdy a velikosti spotřebního koše, který si za ni můžeme pořídit. Taková argumentace je opravdu silně selektivní a demagogická, nejsem si ovšem jist tím, kdo s ní vlastně začal a kdo na ni pouze reaguje. Podobné projekty jako jsou ony výše zmiňované stránky chápu jako pouhou reakci na takovou malou místní zasmrádlou urban legend, že za komunismu bylo levněji (a tedy lépe), což je tvrzení, se kterým se tedy já osobně setkávám velmi často (prakticky celý svůj 2 dekády trvající život). Jako reakce na argument „ale rohlík stál 30 h, tak co tu kecáš o nějakých lidských právech“ mi tedy podobné čistě technické srovnání připadá zcela adekvátní.

    • Neuvažuji o ceně jakéhokoli společenskopolitického systému pouze na základě poměru průměrné mzdy a velikosti spotřebního koše, pokud by bylo možné někomu něco takového vytknout, pak autorům „srovnání“, jež v článku kritizuji.

  5. Na komentáře odpovím později, jsem na MeziSvětech. Zatím jen tolik: Opravdu neříkám víc než co říkám. Prostě jen poukazuji na problematičnost srovnávání toho druhu, který kritizuji.

  6. oxymoron

    uz soudruzi vystrkuji ruzky :))))
    Komunista Jaromír Petelík, který je asistentem místopředsedy KSČM a poslance Jiřího Dolejše a zasedá v zastupitelstvu Prahy 8, napsal na svůj facebookový profil velmi ostré vyjádření namířené proti pravicovým stranám a jejich voličům.

    „Je čas rozvěšet pravičáky po městech republiky, vyvlastnit násilím všechny podnikatele, do desátého kolena zabavit majetky jejich rodinám…,“ napsal Petelík na svůj facebookový profil.

    • Kritik

      Začal bych třeba s podnikatelem JUDr. Vojtěchem Filipem. A pak bychom mohli vyvlastnit ostatních 2 320 609 českých podnikatelů podnikatelů. Je paradoxní, že Klaus nebo Nečas by si svůj majetek uchránili, ale zase by byli pověšeni. 🙂 Pěkná obroda společnosti.

    • ABC

      A to vás ani na chvíli nenapadlo, že se mohl někdo probourat do Facebooku a umístit to tam. Pokud vím, tak se různé skupinky probourali i na weby parlamentu, vlády, ods, ksčm…..a zrovna v souvislosti s Dolejšem, možná to měl někdo připravené, aby ho zdiskreditoval před 2. kolem voleb, nakonec se použilo třeba později

    • Oxymorone, pakliže jsi tomu uvěřil, jsi debil a nepřeji si, abys zde dále komentoval.

    • Hlodoun

      S tou první částí toto citátu bych souhlasil, a dodal bych ještě – a před pověšení vykuchat a namotat střeva kolem krku.
      Možná by ses ty zmetku docela divil, kolik by se našlo lidí kteří by do toho s chutí šli – a nejsou komunisti.

  7. ABC

    Přesně, co bylo za komunistů levné je dnes drahé a co bylo drahé, je dnes levné. Neplatí to na 100%, ale je to zajímavé.

    Nájem, elektřina, voda, teplo, zdravotní péče, vzdělání, hromadná doprava apod. to bylo relativně levnější a naopak za komunistů byla relativně dražší elektronika, auta, cestování na západ, apod.

    • ABC

      Optimální systém by dle mě neměl být tak ode zdi ke zdi. Ano trh, ale garantovat lidem relativně důstojný život s právem na nějaké bydlení, jídlo, apod. A za komunismu bylo i včetně umělé plné zaměstnanosti.

    • Jan

      Tajemství je prosté: dnes ceny rámcově odpovídají nákladům (což před rokem 1989 u mnoha uvedených položek nebylo) a zatím ještě máme pseudotržní hospodářství (tržní vzhledem k tomu, že více než 50% HDP přerozděluje zcela neefektivně stát, není ani omylem).

      A i kdyby (čistě hypoteticky) před rokem byla životní úroveň vyšší než dnes, přesto by tehdejší systém byl špatný. Z jednoho prostého důvodu: zcela v něm totiž chybělo to, co potřebuje jen velmi malá menšina populace – a to ona svoboda (viz výše).

      Mentální otroci svobodu nepotřebují, ba je jim na obtíž. Bohužel právě oni jsou hlavním voličským rezervoárem levicových stran.

      Bohužel v posledních létech je svoboda velice účinně likvidována – salámovou taktikou nejen levicových stran. Stále rychleji se řítíme tam, kde jsme byli před rokem 1989 – k totalitnímu státnímu socialismu.

      Nastupující totalita bude však bohužel daleko účinnější. Už dnes je lidí s levicovou ideologií vymytými mozky daleko více, než tomu bylo před rokem 1989…

      Bohužel se levičáci poučili a podruhé již nedělají stejnou chybu. Bystře pochopili, že brutální násilí je mnohem méně účinné než indoktrinace již od mateřské školky… Gramsciho dlouhý pochod institucemi bohužel vítězí.

      • ABC

        Váš komentář je patetický. Vy věříte ve svobodu tam, kde se člověk musí především uživit? a je neustále manipulován politiky, médii a reklamou kvůli jejich zisku????,

        • Jan

          Tak tak, věřím. A na mírném patosu nevidím nic špatného.

          On vůbec vztah ke svobodě je jedním z hlavních rozdílů mezi lidmi. Pravicově smýšlející lidé v ni věří, a to i přes lidskou nedokonalost. Kdežto levičáci naproti tomu nejlépe vědí, co je pro druhé dobré, a proto je jim svoboda v jejich sociálně inženýrských plánech minimálně nepohodlná.

          To, že se člověk musí především uživit, je naprosto v pořádku. Každý dospělý člověk to snadno pochopí. Pro lidi, kteří de facto nikdy nedospěli, je to však kamenem úrazu.

          „a je neustále manipulován politiky, médii a reklamou kvůli jejich zisku????“ Skoro jste se rozplakal, že? Mám skoro pocit, že ten, kdo je líný myslet, spokojí se s papouškováním několika málo manter a manipulovat se nechá, si to zaslouží…

          • ABC

            stačí málo…jedete autem…nehoda..jste na vozíčku, nejbližší nebudou nadšení např.; nebo nemoc

          • hank

            A už jsme zas tam, kde jsme nechtěli být. (Uměl bych to říct i sprostěji, ale nechci kojotovi kazit zdejší lehce intelektuální milieu.)

            Svobodu není nutno definovat ani analyzovat podmínky jejího vzniku a existence ani dokazovat, že/zda skutečně existuje a pro koho a proti komu a k čemu a od čeho, ve svobodu prostě stačí věřit… a ona tak nějak sama od sebe bude k dispozici všem, stačí se natáhnout a utrhnout si a všichni, kdo si jí budou chtít užívat, si budou šťastně a spokojeně žít až do smrti a ti, kdo si dovolí pochybovat, jsou ovce, otroci… dosaďte si odsuzující nálepky ad libitum.

            To, co mi ve společnosti chybí nejvíc, není svoboda, ale kritické myšlení. Drtivá většina populace (omlouvám se za klišé, netroufnu si ji vyčíslit…) skutečně jsou zotročené ovce: Ne proto, že si neumějí užívat toho, co hlásné trouby věrchušky a jiné prádelny mozků zrovna v této módní sezóně za svobodu vydávají, ale proto, že mají tak vymatlané mozky, že skutečnou míru současné nesvobody nejsou schopni ani rozpoznat ani připustit.

            Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo natolik riskantní, že to může narušit samy základy společnosti.

          • Hlodoun

            Hele, a když tak „veříš ve svobodu“ spolu s ostatními pravičáky, čím to že se ta vaše „pravičácká svoboda“ projevuje tak přečasto stavbou koncentráků, humanitárním bombardováním, mediálním lhaním, fízlováním, cenzurou a jinými – podle logiky běžného Homo sapiens zcela nesvobodnými svinstvy? Tož ta chyba nebude asi na našem přijímači, frajere?
            PS: dole máš odkaz na jeden z projevů tvé pravičácké svobody.

      • Hlodoun

        Něco ještě patetičtějšího bys tam neměl, demagogu? Třeba ve stylu filmu Rudý úsvit – to by se ti mohlo líbit. Jasný pravičácký subtyp číslo jedna koukám.

  8. Artbucktown

    Budme radi, ze nejsme bukanyri ze Somalska. Btw, anarchie a KSCM se ztotoznuje?

    • Pochopitelně ne; respektive anarchisté i komunisté mají podobný cíl, ale komunisté jsou realističtější.

  9. Hlodoun

    Zase jedno modroptáčnické svinstvo prasklo:
    http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Komunista-ktereho-vlaceli-kvuli-veseni-pravicaku-promlouva-251758
    Doporučuji si projet i odkazy.

  10. Ahoj komunisto (jsem zvědav, čím budeš příště 🙂
    Je fakt, že když se srovnávají věci tehdy a dnes, bývá tam dost velký rozdíl mezi tím, co stojí televize dnes a co stála tehdy. Třeba barevná televize
    tehdy stála 10 000 Kčs (dnes by tedy měla stát 80 000 korun). No jo, ale to byl přece tehdejší hi-tech! Nemůžeme ji srovnávat se stejnou dnešní televizí. Měli bychom ji srovnávat s televizí na technologické úrovni odpovídající době a co uvidíme? Současná špičková televize Technisat MultyVision, který můžete koupit za 73 199 korun!
    Případně 75″ Samsung UE75ES9000 za 200 000kč
    Průměrná cena lístku do kina byla údajně 10Kčs tedy asi 80Kč na dnešní. Jo, jenže s průměrnou cenou 80 kč by většina pražských kin byla ještě otevřená!
    Škoda 105 stála 56 000 Kčs ( 448 000 Kč) jistě, ale tehdy to bylo nové auto na „konzumní“ úrovni. Jaké je auto které by odpovídalo dnešní střední třídě (a bylo nové) Hyundai i40 cw: Ceny na českém trhu kolem 500 000kč.
    Naproti tomu je cena chleba v současnosti udávána 20kč, to ale odporuje mé zkušenosti kdy se pohybuje mezi 30 a 40 korunami. Takže srovnání se čtyřkorunovým chlebem za socialismu vychází na nula od nuly pojde.
    Ať tak nebo tak, zdá se že se žádný zázrak nekoná. Ceny vypadají při přepočtu na platy dost podobně, zato už máme žebráky (dřívější vymoženost západu a Rumunska). Neměl tady ten kapitalismus nastolit trochu blahobytu? Nějak nám to všechno furt nevychází.

    • Nejsem si jistý, že je možné tehdejší TV či auto považovat za nějakou špičku. Ostatně pak by se to dalo obrátit a zeptat se kolik za komunistů stál ekvivalent levné TV za dnešní 4000 Kč.
      Spíše vidím v podobných srovnáních chybu v tom, že jsou vždy ovlivněny nějakým názorovým biasem, takže tam třeba chybí tak důležité věci jako je nájem nebo cena jízdného v případě měsičníků apod.

      • No, byly běžně v prodeji třeba malé černobílé televizory Merkur. Problém je, že je třeba, kromě toho, o čem píšeš (například ta cena jízdného), je taky třeba vzít v potaz, co souvisí s režimem a co nikoli. Pokud se třeba obecně zlevnila nějaká technologie, zlevnila se na „Západě“ i „Východě“.
        V každém případě z vlastní zkušenosti: Jako odměnu za to, že jsem se dostal na gymnázium, jsem v roce 89 dostal v Tuzexu (ale už za koruny) zakoupený Commodore 64. Stál 10tisíc. Moje rodina si to mohla dovolit, přičemž nikdo z rodičů nebyl ve straně, máma měla poměrně špatně placenou práci u divadla (jako inspicientka), táta byl konstruktér (na inženýrské pozici) v ČKD Blansko a byl placený na tu dobu nadprůměrně.
        O tři roky později se dostal na gymnázium můj bratr a dostal kolo z 2500Kč a oprávněně mu to připadlo nespravedlivé, ale – ač otec i matka stále pracovali na stejných místech – rodina si víc dovolit nemohla.