Filostratos hetéře aneb Prostituce řečí básníka

Včera jsem šel po Kotlářské ulici a jako vždy po té straně, na níž je Antikvariát Janoš (mám pd pana Janoše pozdravovat Mirka Fišmeistera!). Samozřejmě jsem se, jako vždy, podíval do krabice s knihami zlevněnými na pět korun a jako téměř pokaždé jsem jednu z nich zakoupil – tentokrát Listy hetér z edice Antická knihovna (nakl. Svoboda). Koupil jsem ji samozřejmě především proto, že v mé antické knihovně schází, ale také proto, že jsem se (na přebalu) začetl do této ódy na „nejstarší řemeslo“*:

Filostratos: Tvé povolání je z nejdůležitějších

Hetéře

Prodáváš se, jako se prodává žoldnéř, a svezeš každého, kdo zaplatí, jako námořní kapitán. Pijeme z tebe jako z řek, bereme tě do rukou jako růže. Nestyď se za svou přístupnost, buď naopak hrdá na to, že jsi stále po ruce. Vždyť i voda je pro všechny, oheň nepatří je jednomu, slunce je božstvo společné celému lidstvu. Tvůj dům je chrám krásy, kdo do něho vstoupí, je kněz, kdo si v něm dává věnec na hlavu, je poutník a peníze, to jsou desátky.

Vládni poddaným k jejich radosti a nechť tě i nadále provází jejich úcta.

(s. 147, přel. Václav Bahník)

Co k tomu dodat? Tedy kromě toho, že je to úžasně neoplzlý pohled na věc, že by se to líbilo strýčku ALovi a že je vlastně docela smutné, když se Antická knihovna (vy)prodává tak lacino. Sic!

 

Pozn.

* Nejstarším řemeslem ovšem ve skutečnosti samozřejmě není prostituce, ale kouzelnictví/šamanství/kněžství**.
** Což je ovšem vlastně, když na to přijde, taky druh prostituce.
Advertisements

Komentáře: 20

Filed under Úvahy a postřehy, Cizí peří aneb Odjinud

20 responses to “Filostratos hetéře aneb Prostituce řečí básníka

  1. barča

    Listy hetér neznám, ale oslovila mě poznámka*. V souvislosti s poznámkou ** se mi vybavil Šaman od Egona Bondyho, kterého jsem před pár dny četla. 🙂

  2. strojmir

    To nejstarší řemeslo je asi odvozené především od záměru vykonávat jej za účelem zisku, což je u prostituce nepochybné, na rozdíl od šamanismu. Jinak Šaman od Bondyho je dobrý, ale beru jej jen jako metaforu naší soudobé společnosti. S pojetím duchovna přírodních národů nemá mnoho společného.

    • Pod pojmem „řemeslo“ si představuji nějakou specializaci a opravdu nevěřím, že v pleistocénní společnosti eistovaly specialistky na sexuální služby.

      • strojmir

        Já ti rozumím, asi tu šamani byli dříve a ne každý k němu měl dobré vlohy, mě šlo spíše o to, proč se tomu tak říká. Zkus si představit indiánský kmen a říci o někom z nich, že je řemeslník 🙂 Právě že to je pojem novodobý, stejně jako představa zisku za nějakou službu. Ale není to vůbec důležité.

      • veray

        (úsměv) A to jako chceš tvrdit, že sexuální praktiky jsou produktem až mnohem pozdějších časů? Že zpracování tak jednoduché věci jako je sex se lidstvo naučilo až poté co zvládlo šamanismus, nauku obsahující neuvěřitelné množství informací? Prozatím v každé společnosti se našla alespoň jedna žena povolnější a sexuálnější než jiné. kdy můžeme mluvit o řemesle, v momentě kdy počet hostů překročil třicítku? To bylo určitě možné i v pleistocénu 🙂

        • Fakt si dovoluji na svém tvrzení trvat.
          1) Prostituce není totéž co sex s více muži.
          2) Žena potřebovala muže – ochránce, muž naproti tomu chtěl ženu, s níž by měl dítě a měl rozumnou pravděpodobnost, že bude skutečně jeho.
          3) Ženě, která by za svpu svolnost dostala méně, než je výše plné mužské invrestice do potomka, se se záhy octla v loji. Nakonec by otěhotněla a nikdo by nebyl ochoten se o ni postarat.
          4) Zcela jistě existovala od počátku nevěra, má i své v genech zakódované místio, ale nevěra není řemeslo.

          Jo – řemeslo je také definováno jako to, čemu je třeba se od někoho naučit.

          • veray

            Nepodceňuj ženy 🙂 Za těch časů bylo všechno jinak. Kdysi to byla tlupa, kde všichni muži chránili celou skupinu. Žena sexuálně svolná dostala za svou činnost zaplaceno od více mužů, tedy měla dostatek, navíc si pravděpodobně k živobytí pomáhala vlastním sběrem a prací, tudíž nepotřebovala jednoho muže. Otěhotnění? Tomu se dá zabránit i přírodními prostředky, nebo se o dítě stará celáí tlupa, nebo je žena neplodná. Nevěra je v genech, tedy muž mohl mít více žen, aniž by s každou plodil potomky. Jo a učit se od jiných – v jeskyni kde se tlačí xx lidí na sebe, je tohle ten nejmenší problém 😀 Jj, bývaly to veselejší časy 🙂

            • 1) Nesmíme uvažovat z pozice společnosti, kde je možné hromadit majetek.
              2) Vzhledem k tomu, kolik investuje do plození potomků žena, je nanejvýš pravděpodobné, že tomu tak opravdu nebylo. Leda v případě společnosti, která by byla kompletně promiskuitní, apk by ale opět nešlo o řemeslo. Jsme v zásadě beztak spíše šimpanzi než bonobové. Svědčí o tom například geneticky zakódovaná žádlivost. Žádný samec se nebude přiliš ochotně starat o potomka jiného samce. U lidí se to posléze trochu zmírnilo, nicméně i dnes to muži mají v sobě.

              • veray

                1. Nerozumím ti. Nepoužila jsem slovo majetek, ale živobytí. I ta pravěká společnost měla určitý majetek, ve smyslu věcí potřebných k přežití – byli schopni vyrábět nějaké ty koše, jehly, luky, sušit nějaké plodiny a žvýkat kožešiny, ze kterých šili co potřebovali. Na sběru a lovu se podíleli všichni, protože to bylo nutné. A kdo se podílel, ten dostal svůj podíl. Takže dál stojím za svým, že v takové tlupě mohla existovat sexuální služba, a ta žena nemusela strádat. 2. Protože i zvýšená erotičnost je zakódovaná v genech, si myslím 🙂 3. Protože starost o potomky nemůžeme brát z pozice společnosti, kde je tato péče ohraničená manželstvím. 🙂

                • Jen ad 3.: Vycházím z dobře podložené teorie rodičovské investice – viz u nás třeba knihy Matta Ridleyho či Davida Busse. To vůbec nesouvisí s manželstvím. To je i odpověď na 2. a vlastně i na 1. Prostituce je velice riskantní chování, pakliže nemáš antikoncepci. Což neznamená, že by nedocházelo třeba i nevěrám za úplatu a pod. Ale hovoříme-li o prostituci jako o instituci a každé řemeslo je instituce, pak musím trvat na svém.

                • Ještě to budu demonstrovat na příkladu: Řekněme, že by žena, která by byla v archaické společnosti prostitutkou, počala (k čemuž by samozřejmě dřív nebo později došlo). Kdo by se postaral o její dítě? Jeho otec ne, protože tehdy nebyly genetické testy a on s ní žádný „kontrakt“ tohoto druhu neuzavřel. Celá tlupa/kmen? Jenže v tom případě by byla privilegovaná oproti ostatním ženám, které si musejí hledat spolehlivé partnery – a to by nefungovalo, alergie na nespravedlivé zvýhodnění nějakého člena skupiny je nám dána geneticky. Je možné si myslet, že by každá žena měla sex s kým by chtěla a společenství by se staralo o vzniklé děti jako pospolitost. V tom případě by ale už nešlo o řemeslo, ale o modus vivendi celé té společnosti. Nehledě na to, že nespočet výzkumů na celém světě od nejprimitivnějších izolovaných kultur po nejvyspělejší průmyslové civilizace ukazuje, že prakticky všude existuje nějaká forma manželství jako instituce sloužící k péči o potomky, i když nemusí jít nutně o monogamní manželství a nemusí být trvalé. Kdybychom se vyvinuli na způsob bonobů, patrně by byl život snazší, ale vyvinuli jsme se na způsob šimpanzů a prostě to tak je.

      • tess

        Samozrejme ze ne, to by bylo naprosto absurdni. Proc by to mely delat?

        To je zalezitost patriarchatu. Tudiz jen par tisicileti stara vec.

  3. strojmir

    Jo a óda je fajn. Filostrata měly holky asi rády 🙂

  4. tess

    nejstarsi remeslo na svete to samozrejme neni, to je takova fikce.

    A ty ody na takove zeny? Docela smutne, asi si toho nebyly nikdy vedomy. A nikdy si toho vedomy byt nemuzou.

    Avsak v predantickych dobach slo o neco jineho.

  5. Já to říkám dávno, že kněžka, nebo jakákoliv pomáhající profese, má k prostituci docela blízko!

  6. SimRo

    Hezký článek. Jen je zvláštní, kam se diskuse posunula ;). Taky mě občas překvapí, když objevím krásnou knihu v bazaru za 5,- Kč (či jiných výprodejích), o to víc mě těší, že neskončila na skládce a že si ji pak mohu užít i já a předat svým dětem.

    • Díky. Jen je otázka, jestli ji ty děti budou číst. Mám po rodičích doma spoustu knih a k většině z nich jsem se ještě nedostal a to je mi sedmatřicet…

      • SimRo

        Moje hltají i literaturu, kterou jsem já nezvládla, v tomhle to mám dobré, vím, že knihy ocení. Taky mám doma spoustu zděděných knih, na které ještě nedošlo, sama si nějaké také dokupuji. Těším se do důchodu, jestli se k němu doberu. 😀

  7. Váha

    Jak může někdo, kdo vládne tak krásným jazykem, být členem KSČM a fanouškem Fidela Castra a Huga Cháveze? (Mám na mysli autora 🙂