Situace ve Šluknovském výběžku, prosba o pomoc

Dostala se ke mně výzva zástupce iniciativy Nenávist není řešení, v níž lidé, kteří se snaží se zoufalou situací na Šluknovsku něco dělat, hledají posily do svého dobrovolnického týmu. Já to mám bohužel do Varnsdorfu opravdu neúnosně daleko, ale třeba tato výzva osloví mezi mými čtenáři někoho, kdo by mohl na místě pomoci. Současně prosím, abyste tuto výzvu předali dál, opravdu si dokážu představit, jak vyčerpávající musí snaha pomáhat v prostředí přesyceném nenávistí být. Doporučuji také shlédnout tiskovou konferenci iniciativy. Můj aktuální pocit je, že česká společnost je zakleta v jakési noční můře, z níž se nedokáže probudit. My, kteří víme, že je to zlý sen, trpíme možná ještě víc, protože to celé neblaze připomíná situaci Homérovy Kassandry. Ale dosti již filosofujících komentářů, zde je zmíněná výzva:

Dobrý den,

ve Šluknovském výběžku od druhé poloviny srpna probíhají protiromské demonstrace a pochody, často násilného, až pogromového charakteru. Zapojují se do nich stovky až tisíce místních lidí. Domy Romů jsou bráněny policejními těžkooděnci, někdy s vypětím všech sil.

Nejhorší situace je ve Varnsdorfu, kde se každou sobotu na náměstí sejde dav 500-2000 lidí a následuje pochod k místním ubytovnám pro chudé (nebydlí na nich jen Romové, ale také chudí „bílí“, to však dav asi neví, nebo je mu to jedno) a oblehne je. Následuje skandování protiromských hesel (cikáni do plynu! apod.), střídané se zpěvem české hymny a proslovy. Někdy dav hází na ubytovnu kameny. Někdy bojuje s policií, která ubytovny chrání, někdy si sedne na zem a mluví z megafonu k Romům zavřeným v ubytovně. Pochody k varnsdorfským ubytovnám organizuje Lukáš Kohout, podvodník, známý jako „Kavanův falešný, létající asistent“. Celé to ve Varnsdorfu proběhlo už 8x.

Během pochodů je na ubytovnách krtitická situace. Jejich obyvatelé jsou policií drženi uzavřeni na ubytovnách od ranních hodin. Panuje dusivá atmosféra strachu.
Během pochodu musí být v ubytovně zhasnuto, ozývá se křik a pláč dětí, skřípění zubů dospělých.

5. září vznikla iniciativa „Nenávist není řešení“ , která sdružuje angažované jednotlivce a několik institucí (V Ústí neonacisty nechceme, Český helsinský výbor, Evangelická církev, Amnesty international, ProAlt, Freedom not Fear… ) a snaží se se zoufalou situací něco dělat.

V regionu jsme udělali několik shromáždění, během pochodů jsme na ubytovnách měli týmy, složené z dobrovolníků, profesionálů- psychologů, sociálních pracovníků atd., kteří poskytovali během kritické situace zuřícího davu bojujícího s těžkooděnci před ubytovnou, psychosociální pomoc obyvatelům ubytoven, především dětem, které byly vystaveny opakovaným traumatickým zážitkům. Konečně tuto sobotu (24.9.) se nám podařilo zlomit atmosféru strachu a během pochodu jsme uspořádali pro děti na obou ubytovnách dětský den.

Všechny naše aktivity realizuje a koordinuje tým asi 20 lidí+ vždy v sobotu nás přijedou podpořit další dobrovolníci přímo na místo. Celé to už trvá mnoho týdnů a náš tým je vyčerpaný. Bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v brzké době uklidnit, naopak spíše dále eskaluje. Hledáme proto akutně posily. Lidi, kteří by se chtěli aktivně zapojit. Buď přímo do realizačního týmu, nebo přijet o víkendu/víkendech do Šluknovského výběžku a podpořit nás přímo na místě. Jste-li to Vy, prosím ozvěte se mi. Díky!

Miroslav Brož

MiroslavBroz@seznam.cz

gsm: 773 338 762

Odkazy:

Video z první protiromské demonstrace ve Výběžku:

+ Komentář z ní.

Facebooková stránka Nenávist není řešení

Twitter Nenávist není řešení

Blog Nenávist není řešení

Advertisements

Komentáře: 25

Filed under Politika

25 responses to “Situace ve Šluknovském výběžku, prosba o pomoc

  1. Allegor

    Samotná iniciativa nevypadá špatně. Bohužel za tím vidím druhou extrémní ideologii, která není o moc lepší než neonacismus. Hlavně účast organizací jako ProAlt mě od jakéhokoliv angažování se odrazuje. Někdo by měl konečně vylézt ze zákopů pod vlajkami "cikáni do plynu" a "Šluknov je plný rasistů" a začít řešit problém. Ona se ta nenávist místních nevzala odnikud. Dokud po sobě budou střílet (brzy možná nejen obrazně) lidé s černobilým pohledem na svět, směřuje ČR k občanské válce.

  2. fanda

    hhSorry, ale tohle uz je i na me moc. Ziju v Rumburku, jak to vypada ve Vandaku nesleduji, ale tady to byla katastrofa. Clovek se bal vyjit ven a dokonce i v noci spat, protoze neustale naslouchal zda jej nevykradaji (protoze se to stavalo cimdal casteji). Pokud clovek sel ven ve vecernich hodinach, byla velka sance, ze ho prepadnou (ne nutne loupez, ale i slovni napadani atp.). Policie s tim nic nedelala (a co jsem pochopil ani poradne nemohla). O to, ze nas doslova sikanovali a "smali se nam do obliceje", bylo vsem uplne jedno (z naseho pohledu to tak vypadalo). Po te demonstraci se to tady vcelku uklidnilo, ale beztak je tady stale strach. Strach z nich (= vsech neprizpusobivych, kteri jsou valne zastoupeni romy, ne cikany, protoze tihle to jmeno urazi a kazi)! Nejsem rasista a stranim se *jakekoliv* persekuci vuci komukoliv, ale strach o vlastni zivot a majetek udela sve. Proto me dokaze zvednout ze zidle to, kdy sem pak prijde nekdo, kdo zde nezije a zacne nam nadavat do rasitu! (nepopiram, ze jich neni mnoho, ale casto to jsou lide, ktery proste chteji mit klidny spanek)

  3. Allegore, neupírám ti právo na názor a nebudu s tebou na toto téma diskutovat, neboť bys mě označil za levicového radikála – a měl bys pravdu.Fando, jak jsem již napsal zde: http://www.romea.cz…il=2007_10783princip kolektivní viny je morálně nepřijatelný za jakýchkoli okolností a z této pozice neustoupím ani o milimetr. Iniciativa, kterou zde propaguji, se jmenuje Nenávist není řešení a ten název je naprosto přesný. Nenávist není řešení, vede jen a pouze k prohlubování problému. Nicméně když se dívám na ty povykující bílé spratky na tom videu, pak opravdu nechápu, jaký je rozdíl mezi nimi a spratky s jinou barvou pleti. Patrně žádný.

  4. Allegor

    Princip kolektivní viny samozřejmě nepřijatelný je.

  5. fila

    Kojote …. levicový radikál … první z tvých rolí která mě zklamala , ještě že to pravděpodobně brzy vystřídá role další. Promiń malé štouchnutí. Přeji vše dobré .

  6. Také přeji vše dobré! Jinak ale myslím, že nastal čas jít do hloubky a pořádně se angažovat. Situace se jeví být vážná a jestli si pro mě někdy přidou, nebudu ten, kdo řekne "Mlčel jsem."

  7. @Allegor: Jsem rád, že na tom podstatném se shodneme 😉

  8. Nenávist není řešení,a le název iniciativy, která chce konat dobro, by mohl být méně negativisticky vymezující… hlas Fandy [2] je pro mě důležitý. Brát něco do vlastních rukou jed ěs – a že se to stalo, mi říká, že to byl akt zoufalství. Po hodně dlouhé frustraci, kdy ti lidé byli omezováni kriminálními osobami a nedovolali se ničeho. nebyli vyslyšeni jako občani nikým. A to je hrůza. Já bych asi taky šla do ulic, protože takovej život není k žití. komentovala jsem to u henryho – že jsem pro propracované profi komplexní týmy, ne pro nějakých dvacet vyčerpaných dobrovolníků, kteří nejsou řádně placeni.

  9. [8]… jistěže odporní fašisti a rasisti se hned rádi svezou a přijedou v sobotu, protože jsou svině. Ale to pro mě je pořád ještě balast, asi jako fanoušci Baníku. Pro mě je rozhodující, že to tam není k žití, musí nastat soužití a perná práce státní i místní správy na všech úrovních. To ta iniciativa evidentně chce, jo. A snaží se medializovat a tím tlačit, jo, to je bezva. Kladla bych důraz ne na dojíždění nějakých lidí jako jsem já odjinud, ale na ty lidi místní, ti musí zamakat. A stát ať do toho narve prachy. To by se ti mohlo zalíbit – velké přerozělování peněz mezi regiony je dost levicové téma 🙂

  10. Allegor

    Přiznám se, že v tuhle chvíli nevím, jak z toho ven. Tvrdé represe jsou jednat trestem na bázi kolektivní viny, jednak vytlačují Romy dál na okraj společnosti. Jednostranně zaměřené pomoc a podpora sice pomůže těm slušným Romům, kteří chtějí klidně žít, ale agresivní bandy ji akorát zneužijí a budou páchat další výtržnosti. V silách policie není nasadit v oblasti tisíce a tisíce mužů, kteří budou hlídat každou ulici a pacifikovat extrémisty z obou táborů. A i kdyby se to povedlo, jednalo by se prakticky o stanné právo – něco, co se v demokratickém systému může použít jednorázově ve chvíli krajní krize, ale nemůže se to stát trvalou normou. To bychom si připadali jako v policejním státě.Fakt nevím.

  11. Myslím, že je třeba dělat všechno dohromady. Dát najevo romským dětem, že ne všichni gádžové je chtějí zabít (fakt důležité pro budoucnost), mediace a snaha o navázání komunikace, eliminace násilných živlů všeho druhu a já nevím, co ještě. To, co ta iniciativa dělá, je bezva, ale dot možná to nestačí. Což nic nemění na tom, že je dobře, že to dělají. Kdyby všichni s činem čekali, až někoho napadne dokonalá spásná myšlenka…

  12. Allegor

    Určitě je potřeba ukazovat romským dětem, že ne všichni Gadžové je chtějí zabít. Problém je, jestli to převáží jejich indoktrinaci v rodině/komunitě, kde je Gadžo často prezentován jako nepřítel (stejně jako mezi bílými je Rom automaticky považován za nepřítele).

  13. Jó, Allegore, to já fakt nevím.

  14. Saul

    6.Ale ty jsi mlčel!Ta situace,kterou popisuje fanda nebyla žádným tajemstvím a neodehrávala se jen na Šluknovsku.A všichni k ní dlouhé roky mlčeli.Kromě pravicových radikálů,bohužel.Tak teď honem,honem hlásit se k radikalismu levicovému,aby byl slyšet ten správný hlas.Budeš muset mluvit dlouho a přesvědčivě,aby ti uvěřili i ti,kteří tam roky zažívali peklo na zemi od lidí,které živili.Ti,kterých se narozdíl od Romů nikdy nikdo nezastal.

  15. Všichni dlouho mlčeli, protože nevěřili tomu, že by to mohlo být skutečně tak vážné. Všichni dlouho mlčeli, aby nemuseli hledat příčiny a ukazovat prstem na náš báječný kapitalismus bez zodpovědnosti a svobodu podnikání bez pravidel. Lidé instinktivně chtějí vidět problém, který nyní eskaluje na Šluknovsku, jako etnický, tj. genetický, protože jim to umožňuje zůstat z obliga. Ale on je to problém systémový. Že se manifestuje zrovna na Romech je dáno jen historicky a kulturně. Kdyby všichni Romové najednou jako mávnutím kouzelného proutku (a že ten proutek má začasté dost konkrétní podobu ostnatého drátu a plynových komor) zmizeli, za pár let jejich místo zaujmou deklasovaní bílí. Problém není primárně v Romech, problém je primárně v systému, ale dokud tu jsou Romové se svojí civilizační nekompatibilitou, která na sebe strhává hněv vystresované a frustrované společnosti, je establishment v bezpečí.Problém z řešením problému "nepřizpůsobivých" je totiž v tom, že řešit jej nutně znamená zpochybnit a následně reformovat současný společensko-ekonomický systém, kterým je nedotknutelný a posvátný kapitalismus.

  16. fila

    Levicvivé vylevy viz Tribun nenají v teto kauze žádné opodstatnění. Tento problem tu byl i před "posvátným komunismem". Pocházím z pražského Žižkova tak o tom něco vím, mnohokrát jsem se stal terčem perzekuze ze strany romů , soužití s nimi je fakt obtížné , dle mých skušeností většina lidí kteří stojí " na jejich straně " jsou lidé kteří s nimi nemají moc zkušeností. Ja sam asi jako většina normálních lidí neuznávám kolektivní vinu a necítím vůči romům žádnou zášť ale bydlet v domě kde bydlí problémová romská rodina bych už fakt nikdy nechtěl. Zajímavé je že jsem z úst žádného roma nikdy v životě neslyšel něco jako sebereflexi o své komunitě " omlouváme se a děkujeme vam vy většinová společnosti za to že s námi máte trpělivost i když je mezi námi tak vysoké procento nepřizpůsobivých občanů" zato omluvy směrem k romům z úst čechů , které měli nastolit nějakou smířlivější atmosféru jsem zaznamenal poměrně zhusta. Čím to ? Vědí vůbec romové že to s nimi není žádný med ?

  17. @Saul: Viz Tribun. Proč se to radikalizuje zrovna teď? Není to tím, že problém nebyl jen "cikánský terror", ale třeba náhlá existenční úzkost "bílého" obyvatelstva v důsledku selhávání kapitalismu?@Tribun: Přesně.@Fila: Hele, já pracoval s problémovou mládeží jako vychovatel v Diagnosťáku, nejsem žádnej od reality odtrženej akademik, kterej by neměl žádnou zkušenost. A ta reflexe ze strany Romů (mimochodem – připadá mi sprosté psát "romové" či "cikáni" – taky nepíšeme "češi") samozřejmě existuje a je docela slyšet, někdy mi ta střelba do vlastních řad připadá až přehnaná. Viz Drahomir Radek Horváth, Patrik Banga, boxer Stanislav Tišer v jednom rozhovoru, to jen ti, co mě přišli na mysl jako první. Jistě jich bude víc.

  18. fanda

    Problem neprizpusobivych je predevsim ten, ze ziji "zadarmo". Kdyz nemaji (a to nepopiram, oni opravdu nemaji), dostanou. A je jedno jestli to je novy byt, protoze si stary znicili, nebo penize, protoze je prochlastali ci nahazeli do automatu a proto pak jejich deti nemaji co jist. Jejich integrace je pak slozita, protoze je pro ne snazsi takto zit a system to umoznuje (coz je jeden z hlavnich problemu). Oni neznaji hodnotu veci a tim nemyslim jen ty fyzicke.Pokud bychom se bavili konkretne o romech, mohu rici, ze osobne znam mnohem vice tech, co se chovaji normalne (jako lidi). Ale jelikoz "nevybocuji z rady", radikalove je nevidi a hazi je do jednoho pytle s neprizpusobivymi (to je dalsi obrovska chyba). Proto jsem vzdy na jejich strane, ale neprizpusobive tady proste nechci (uvedomuji si, ze odstanit je ze spolecnosti nepripustne — viz slovensko — ale proc by pro ne meli platit jine zakony nez pro nas? a proc bychom jim meli trpet sikanu?).Co se tyce te "iniciativy", z meho pohledu (apohledu lidi se kterymi jsem se bavil) to proste vypada tak, ze se sem na "par dni" (jestli vubec) prijde podivat par mestaku, kterych se to vubec netyka (a hlavne to nezazili, protoze by tady museli zit alespon pul roku) a zacnou poslouchat lzi, ktere jim neprizpusobivy navykladaji.A ke sloganu "nenavist neni reseni" ma jen tohle: ano, jedna cast me osobnosti v to veri, protoze jsem mirumilovny clovek, ale druha cast si nechce nechat libit to, ze oni na nas utoci a predevsim, kdyz k tomu nemaji zadny zrejmy dovod (coz mam z vlastni zkusenosti — ono je totiz vyprovokuje uz jen to, kdyz se kolem nich projde).Jinak s vetsinou z vas naprosto souhalsim a osobne reseni nevidim. Kazdy, kdo se chce angazovat by mel postupovat opatrne, protoze si pod sebou muze podriznout vetev, lidi zde jsou jiz dost iritovani. Jde o to, ze sem prijizdi sposta lidi, kteri se zastavaji neprizpusobivych, ale nase problemy opet nikdo neresi. Proc?

  19. Malý korektiv k tomu žití zadarmo:http://aktualne.centrum.cz…714127

  20. fanda

    Ehm, a kde na to vezmou penize, kdyz nemaji praci? (recnicka otazka)Jinak bych tomu i veril. Ale to neni ten pripad, ktery jsem popisoval ja, bydlim v Rumburku a o mestech, ve kterych neziju, nemohu hovorit, protoze jejich situaci nezazivam na vlastni kuzi.

  21. Ale jo, jasně, jen poukazuju na to, že to není černobílé a že kde kdo zase parazituje na nich. Podobné je to s tím, že jsem se z úst jednoho a téhož člověka setkal třeba s dvojicí prohlášení: "Cikáni nechtějí pracovat." a "Cikána bych nikdy nezaměstnal." no… Prostě ten problém je komplexní, je to symptom nemocné společnosti, na všech stranách je třeba udělat obrovský kus práce… Prostě to není, opravdu ne, černo-bílý problém. Je to jako klubko vzájemně propletených kabelů. Můžeš vzít sekeru a rozseknout to, ale pak už to nebude fungovat jindy. Nebo to začneš rozplétat a pak budeš vědět, že to nějakou dobu (v tomto případě minimálně generaci) potrvá, ale pak to fungovat bude. Ještě k té nenávisti: Nenávist je řešení pouze v případě, že nám jde o řešení konečné ve smyslu totální likvidace druhé strany. Opravdu chceme až tak moc poslat do kytek všechno, k čemu naše kultura dospěla?

  22. fanda

    Vicemene souhlasim, jen bych rad poznamenal neco k jejich zamestnavani a proc je napr. podnikatele zamestavat nechteji. Tato zkusenost je meho otce. Do prace k nim nastoupil jeden "cikan", nechtelo se mu moc pracovat a po par tydnech odstoupil. Pozdeji se vsak vratil. V noci. "Na nakup". A to bohuzel neni jediny pripad. Takze presne jak jsi rekl, zacarovany kruh.Bohuzel taky vim, ze tady na severu prace neni, a kdyz nejaka je, pozaduji bud nejake odborne znalosti (kuchar, atp.), nebo alespon stredni skolu. A oni maji casto jen zakladni vzdelani (a i to je casto dost chabe).

  23. [16] Ty "levicové výlevy" jsou nezbytné, protože pravice (chcete-li neoliberalismus) nedisponuje aparátem, který by umožňoval problém pojmenovat a navrhovat řešení, co naopak zvládá perfektně je maskování skutečných příčin a přenášení odpovědnosti za to, čeho jsou obětí, na samotné oběti; příčina problému totiž zpravidla nebývá součástí řešení. Ale to je teď víceméně vedlejší…Co chci říct především je, že specifické kulturní a rodové vlastnosti Romů je predisponují k tomu, aby byli první na ráně, aby první padli na dno a nejhůře se z něj dostávali. Je to tím, že mezi nimi a civilizační realitou není žádná konzumní vata, ale všechno jde až "na dřeň". Jak u nich, tak v jejich vztahu k ostatním. Barva pleti, která umožňuje snadnou identifikaci (Rusa nepoznáte, dokud nepromluví, ale Romovi se vyhnete, sotva ho zdálky zahlédnete) k pokojnému řešení také příliš nepřispívá.To, co problém ve skutečnosti vytváří, je systém, který k lidem přistupuje jako k lidským zdrojům a v okamžiku, kdy jsou tyto zdroje vytěženo, nebo nejsou od počátku dostatečně výnosné, k nim začne přistupovat jako k lidskému odpadu (sic!). Právně, emocionálně, kulturně… Když se k tomu potom přidá existenční stres a frustrace "většiny", která neví dne ani hodiny, je ohrožena pádem mezi "nepřizpůsobivé" a jde navzájem po krku (konkurence!), je na malér zaděláno. Malér o to větší, že jej žádná sebebrutálnější represe nedokáže odvrátit, maximálně na čas zamést pod koberec.A ještě dvě poznámky:1. Pořád se mluví o nepřizpůsobivých. Ale čemu by se měli přizpůsobovat? Nezaměstnanosti, bídě, nuceným pracem?2. Uvědomují si ti, kteří se nahlížejí situaci na Šluknovsku prizmatem etnického konfliktu, že i Češi byly za 2. světové války pro Němce etnickým problémem, který je třeba vyřešit?

  24. Málem bych zapomněl na to, kvůli čemu jsem se k [16] vracel především, tj. komentář k tomu to výroku: "Zajímavé je že jsem z úst žádného roma nikdy v životě neslyšel něco jako sebereflexi o své komunitě.". Proč by měl Rom být odpovědný za počínání jiného Roma? Jak byste si takovou sebereflexi představoval? Jak například vy sebereflektujete Kalouska, Krejčíře, Koženého nebo manžele Stodolovi?

  25. ŽádnýRozděl a panuj.