Brno čte Bibli…

…a proč ne "Brno čte Satanskou bibli"? Nebo "Brno čte Boží blud"?
Vlastně – proč ne?

"Brno čte Bibli" je akce, kterou zaštítil mimo jiné primátor, Český rozhlas 6 a dokonce Národní knihovna ČR! Celé je to přitom komerční akce podporující (mimochodem z mého pohledu dosti pochybný) nový překlad této "knihy knih", tzv. Překlad 21. století (původně tzv. Nová Bible kralická). Konec konců je na místě před Mahenovou knihovnou, kde tato akce probíhá, prodávají…
Stydím se za svého primátora! Stydím se za Národní knihovnu a rozhlasový poplatek budu od nynějška platit s ještě větší nechutí!
Kdyby se jednalo o soukromou akci nějakých křesťanských pošuků nebo o komerční akci uspořádanou ve vlastní režii vydavatelů "Bible 21", tak jen pokrčím rameny, ale toto mě fakt štve.
A vzhledem k tomu, že se tato předvelikonoční akce nejspíš ujme coby pochybná tradice, co takhle udělat nějakou protiakci?
Nejprve mě napadl happening "Brno čte Satanskou bibli" a posléze i "Brno čte Boží blud". No řekněte – nebylo by to krásné? Bylo. Bylo by to úžasné. Někde poblíž Náměstí svobody by byly další dva stánky (v ideálním případě by s tím biblickým tvořily dohromady rovnostranný trojúhelník), kde by se nahlas (bylo by třeba obstarat příslušnou aparaturu) četly výše uvedené knihy. Boží blud by četli ateisté, Satanskou bibli lidé sympatizující s LaVeyem… no, a já bych běhal od jednoho k druhému a střídavě bych četl obojí. K tomu bychom vyrobili nějaké propagační materiály a podobné věci, protože zmíněné knihy bychom na prodej asi neměli. Ale udělat shrnující letáčky pro jednu i druhou knihu bych dozajista zvládl. Samozřejmě bychom také s předstihem vytvořili webové stránky http://www.brnoctesatanskoubibli.cz a http://www.brnocteboziblud.cz.
Je zde ovšem jedna potíž. Velká potíž, na kterou jsem již nejednou narazil. Nejsem organizátor. Mám problém dotahovat věci do konce. Jsem zmatkař. Prostě umím přijít s nápadem, ale nejsem příliš kompetentní k jeho realizaci. Pokud by se našli dva lidé, jeden za ateisty a druhý za satanisty, kteří by vyběhali povolení, zajistili zapůjčení stánků a techniky atd., byl bych štěstím bez sebe. A samozřejmě bych přiložil ruku k dílu (jsem-li řádně organizován, jsem dost schopný…).
Takže: Jak to vidíte? Budeme před příštími Velikonocemi nabízet Brňanům hodnotné alternativy? No tak, nehlaste se všichni! Potřebuji jen dva organizátory…
Advertisements

komentářů 35

Filed under Úvahy a postřehy

35 responses to “Brno čte Bibli…

  1. A-WEEKLetos už nic dalšího asi nespácháme, nicméně patříte-li k ateistům a jste na Facebooku, můžete se zúčastnit sympatické akce "A-WEEK". Více zde:http://www.aweekonfacebook.com/http://www.facebook.com…279394287

  2. Madsheep

    Napadaj mě další – Brno čte Liber AL, Brno čte Principia Discordia, Brno čte Knihu Počátku, Brno si nechává měřit hladinu midichlorianů…

  3. Catalessi

    TradiceŠkoda, že se to neodehrává v tom rohu na Zelňáku poblíž Květinářské. Toto vlhké a temné místo má už od středověku tradici v předvádění choromyslných a postižených lidí na veřejnosti – v klecích – a přišlo mi jen spravedlivé, když odtud při různých akcích primátor promlouval k lidu (z tribuny).:-)

  4. Libor

    do toho bych šel zajímavej nápad, ale bylo by lepší číst jen jednu knihu než dvě….třeba ten boží blud

  5. @ Madsheep: Ano, samozřejmě! A mohli by přijít i ásatrú a číst Eddu… Čím víc tím líp! Najdou-li se nadšenci, kteří se pustí do dalších svatých písem, tím líp! Musí se ale ti nadšenci najít…@ Catalessi: Zajímavý postřeh!@ Libor: Ale je třeba oddělená čtení, ať v tom není guláš.

  6. Allegor

    Mno, kdybych byl více provokatér a exhibicionista než spíše nesmělý živočich, sestavím nějaký výběr textů a uspořádám akci "Brno bezboženců". Ať si kdo čte co chce, ale platit to z koncesionářských poplatků za rozhlas mě fakt štve. Ať konečně dořeší církevní restituce, nahradí ukradený majetek (platí u všech okradených bolševikem) a nechají církve financovat se samy. Když se věřící nesloží na plat duchovního, holt bude muset duchovní asi také do nějaké sekulární práce. No a co?

  7. Bretislav

    Zdravím,… a chápu. Ten nový překlad s veškerým humbukem kolem mně dost vadí. Možná paradoxně – prakticky ze stejných důvodů jako Tobě. Asi s tím nic nenaděláme.

  8. Allegor

    Kupodivu, oni ti překladatelé fakt neměli nějakou placenou reklamní kampaň. V podstatě chytře zaplnili mezeru v poptávce.

  9. Allegor

    Pardon, v nabídce.

  10. warhammer

    Pro Kojot:Pořád lepší než "Brno čte Mein Kampf". Ale ne zas o moc lepší. Beztak je to práce politiků a lobbystů, kteří potřebují lézt do prdele křesťanské a prokřesťanské většině. Jinak si neumím představit, co má tato akce za význam, když je zde tolik daleko důležitějších věcí, které je třeba řešit, než propagovat jedenu z mnoha knih nesvobody. Jo, ale pořád lepší než Mein Kamf, nebo Proroctví sionských mudrců.Pro Allegor:Ty si myslíš, že se vůbec dá za současného stavu nejen naší, ale i světové ekonomiky vůbec všechny lidi a instituce okradené komunisty odškodnit?A nemyslíš si náhodou, že je hlavně třeba věnovat peníze do sociální péče, pracovních míst, ochrany životního prostředí a přírody apod., namísto vyhazování peněz církvím, které si je nakradly celá staletí před komunisty a které je použijí jen a pouze na propagaci svého světonázoru a tímpádem na vytvoření ještě silnějších a mocnějších církví (alespoň pokud jsem správně pochopil mezi řádky projevované touhy toho nového pražského arcibiskupa- jak jen se to jmenuje?- v rozhovoru pro TV magazín, což jsem četl týden dva zpátky).

  11. @ Warhammer: No, po pravdě řečeno v případě biblické knihy Deuteronomium (a také Leviticus a Jozue a leckteré další, ale Deutenomium především) bych asi dlouho váhal, než bych určil, zda je horší nebo lepší než Mein Kampf nebo Protokoly… Někdy si Knihy Mojžíšovy + Jozue přečti, fakt parádní masakry, neuvěřitelná nesnášenlivost, výzvy ke genocidě… Luxusní počteníčko. Ale pochopitelně předpokládám, že k veřejnému čtení vybrali ty "pěkné a nekonfliktní" čísti "knihy knih"…

  12. Náhodou, knihy Leviticus a Deuteronomium jsou naprosto parádní. Mám je z celé Bible skoro nejradši. Rozhodně jsou nejcennější coby dokument o vývoji hebrejské kultury, protože podávají celkem syrový výčet rituálů, předpis ceremonie při obětování, předpis přístupu vůči nepříteli (typicky starověké "zabít všechny", samozřejmě) atd. Zajímavé je také sledovat, jak je v Bibli dobře zachycen postupný kulturní vývoj od "zabít všechny" k "někdy přeci jenom stojí za to někoho nechat naživu". Z hlediska historie jsou tohle všechny velmi zajímavé texty.warhammer:Jasně bylo stanoveno, že odškodnění má proběhnout ke stavu před nástupem bolšana. Proto považuji za naprosto samozřejmé, že odškodněni by měli být všichni, jimž bolševik něco sebral. Mým předkům třeba sebrali prosperující mlýn a i kdyby nám nahradili ztrátu hmotnou, což nejde, nikdy samozřejmě nenahradí ztrátu duševní v podobě odkopnutí nějakých dvou generací na okraj společnosti, jen tak proto, že předtím něco měli, ale aspoň maximum by učiněno být mělo. Nikdo pochopitelně nebude církvi vracet pozemky, to nejde, už proto, že jsou často dávno zastavěné či jinak využité, ani je plně nenahradí v penězích, protože by se stát nedoplatil, ale aspoň nějaká část. Přeci jenom, za tou obrovskou zlodějinou stál tehdejší státu ukradený majetek připadl (ten ho pak přerozdělil svým věrným soudruhům), takže považuji za fér, aby současný stát vrátil okradeným fyzickým i právnickým osobám, co může.

  13. Allegore, ale jistě uznáš, že pojímat tyto knihy jako něco, co by mělo platit pro nás, jak tomu věří fundies, je stejně nebezpečné, jako pojímat takto Mein Kampf… Ale jinak souhlasím – je to zajímavé čtení.

  14. Attila

    z toho stanku so Satanskou Bibliou by sa mohlo ozyvat toto: http://www.youtube.com…wqwKfs7EGE nebola by to nadhera?

  15. Ano, skutečně si myslím, že pokud někdo volá po nastolení "božího řádu" ve smyslu aplikace Mojžíšova zákona (extrém) nebo třeba "jen" mocenského schválení jediné víry a potlačení ostatních "falešných kultů", dopouští se za a) trestného činu nabádání k trestnému činu, za b) trestného činu propagace hnutí vedoucího k potlačení svobody a demokracie.

  16. warhammer

    Pro Kojot:Ano, máš pravdu, však proto jsem taky říkal, že ne zas o moc lepší a myslel jsem to tak, že rasismus, zloba, xenofobie a agrese v Bibli zahrnují jen část (i když ne zas tak malou) knihy, kdežto Mein Kampf je celý prakticky jen o tomhle. V obou je taky hodně ekonomiky, v obou je hodně arogance, v obou je hodně sraček. Ale jen o jedné se říká, že je špatná, jen jedna je neustále napadána a pranýřována, ale co už – blbost je mocná a věčná. Pro Allegor:No, vzhledem k tomu, že současný stát za nic z toho ani za mák nemůže a vzhledem k tomu, že přesný výčet škod a tímpádem i přesná výše a přerozdělení odškodného se nedá ani přibližně určit… no, je to složité a ani netuším kde na to náš drahý stát vezme prachy, protože toho odškodného musí být strašně mega. Tak jako tak církvím bych to nedával, stejně si to nakradly a krom toho – určitě lze takové prachy využít líp. A navíc jsou pořád beztak bohaté až až.Mimochodem, s tím komentem č.15 máš naprostou pravdu.

  17. No, argumentovat, že někdo si někdy něco nakradl, je dost nesmyslné, to by třeba v případě mé rodiny mohli argumentovat "no jo, oni si nakradli, vždyť to byli sedláci, a dneska taky prachy maj, vždyť vydělávaj jako doktoří a kdoví co." Předně nikdo nezjistí, kdo co kde kdy komu měl prý ukradnout, a zadruhé, základním rysem spravedlnosti je, že měří všem stejně bez rozdílu. Tzn. samozřejmě, že stát nemá na to, aby vrátil vše, ale aspoň tu část, kterou vrátit může.

  18. ratka

    k historii lidstva (pry) patrili vzdycky lidske obeti. A proto se o nich pise i v bibli. Obetovalo se vsude a samozrejme prakticky u vsech kultur. V bibli je videt posun k obetovani zvirat misto lidi. Jinde se zatim vesele obetovalo dal. I celkem vyspele kultury (minojska nebo v recka) bezne obetovaly lidi.Casto prvorozene deti nebo i lidi z vlastni rodiny ci vesnice. Az pozdeji zajatce, ti totiz tak dobre nefungovali.Bible je zajimava tim, ze tenhle vyvoj a posun (podle me pozitivni) celkem dobre znazornuje.To ze se prestali obetovat lide bohu povazuji za supr udalost.TAky je treba videt, ze knezi kdysi zajistovali spojeni lidi a boha.a prizen. Proto jimlide dobrovolne nosili dary. Chteli si naklonit sveho boha.Dnes uz cirkev podle me s tim nema nic spolecneho. Lide si jiz nekupuji prizen bozi pres farare. Vlastne si prizen bozi nekupuji vubec. Obejdou se bez ni, protoze socilani stat jim zajisti veskere jistoty. Nemusi se spolehat na boha, ze ochrani jejich urodu, deti, zdravi. Proto cirkev skomira. Lide ji nepotrebuji.Pokud potrebuji "spojeni s bohem" hledaji jinudy. Pres duchovno. Hledaji ucitele, mystiky, nekoho komu uveri ze to spojeni na boha ma. Proto tolik experimentuji. Chybi jim to spojeni.

  19. ratka

    jeste me napadlo, ze ziskani prizne osudu (boha) byla odjakziva magicka udalost. Samanska. Energeticka. Ja nejsem nejaky znalec, ale neumim si predstavit ze dnes farar provadi nejaky ritual aby zajistil svým ovečkám priznivy osud. A kdyz to neudela, tak proc by za nim lide chodili, ze? Pujdou radeji tam, kde jim slibi zlepseni osudu.Ale nelze nikdy nic dostat aniz by se nekde jinde nemuselo vzitAle to jen ted tak fantaziruju.

  20. S těmi lidskými oběťmi to pochopitelně zachycuje Bible velmi dobře. Můžeme předpokládat (důvodně), že u těch starých semitských kmenů bylo běžno obětováno všem prvorozené včetně dětí. Bible – starých zákon pěkně dokumentuje posud ve vnímání kultu vůbec, a to i ve smyslu posunu od modelu božstva fixovaného na místo k božstvu fixovanému na lid (kmen). Ono to u kočovných kmenů je tak logické, protože místo pobytu neustále měnily, a z Bible se to dá pěkně vyčíst.Co se týče "zlepšení osudu": Ono křesťanství na bázi oficiálních teologických nauk snad nikde, možná až na pár raritních případů, magii nepřipouští, tzn. operuje pouze s prosbou k Bohu, což je vcelku logické: Jelikož Bůh je nejvyšší a suverénní, nelze ho nějakým rituálem přimět, aby udělal to nebo to. Nicméně, lidové, masové křesťanství samozřejmě v historii vykazovalo a stále vykazuje silné magické prvky ve stylu pomodlení se deseti otčenášů, aby se stalo to a to. Dnes se tohle už asi příliš nevyskytne u kněží, ti přeci jen prošli důkladnou teologickou průpravou, ale řekněme ještě před 300 lety to patrně byla u nějakých vesnických farářů taky běžná věc.

  21. Jak Mínójci, to nevím, ale myslím, že staří Řekové od archaického období dál lidské oběti asi fakt neprováděli. Nějaké vzpomínky jsou ovšem v mýtech. Máte-li někdo jiné informace, sem s nimi. Rád bych také zdůraznil, že Židé opravdu nepředstavovali žádnou významnou sílu, která by vedla lidstvo k "mravnějším" zvířecím obětem. Ten proces probíhal všude a nezávisle, totéž by bylo možné říci o Peršanech, Indech atd. atd. Nakolik je v Bibli problematika lidské oběti spíše kritizována (avšak Jiftách a jeho dcera!), natolik je glorifikována genocida a idea nadřazenosti vyvoleného národa. Upřímně řečeno, genocida a vyvolenost národa pokládám za nebezpečnější ideje než lidskou oběť. Snad s výjimkou Aztéků nikdo nezabil více lidí na oltářích než při praktikování genocidy…

  22. warhammer

    Pro Allegor:Jenže o potenciálních krádežích tvojí rodiny nejsou žádné důkazy, o těch církevních jich je celá prdel. Ale to je stejně jedno.Pro Kojot:No, když už jsem u těch obětin, nepřipadá ti třeba že i takové upalování čarodějnic a heretiků ve středověku byla svým způsobem také oběť Bohu, kdy jeho věrní uctívači vlastně vzdávají hold jeho moci tím, že zabijí jeho odpůrce? jako je pravda, že šlo hlavně o odstranění ideologických nepřátel na základě pochybných pověstí o ničících a vraždících Satanových přisluhovačích, ale jako určitá oběť by se to možná taky dalo interpretovat. Co myslíš?

  23. obet musi fungovat ve smyslu splneneho prani. takze nevim zda zaijeni nepratel je obeti. o tech minojskych obetech jsem se dozvedela na Krete. V zapadni casti ostrova byly nalezeny velke obetni mista.z tech reckych jsem mela na mysli Ifigenii ale to je jak rikas mytologie.

  24. @ Warhammer: To záleží na úhlech pohledu. Například středoameričtí Indiáni pokládali Ježíše za boha ohně, protože španělští conquistadoři rádi upalovali… Ale v zásadě ne, upálená čarodějnice není oběť, protože oběť je něco, co je ti vzácné, stálo tě nějaké úsilí to získat a nyní se toho ve prospěch božstva vzdáváš. Upalování čarodějnic bylo ale míněno jako "očista", čarodějnice na hranici nebyla dar, nebyla v mysli lidí něčím cenným, čeho by se lidé vzdávali. Mimochodem: Vraždění čarodějnic a heretiků bylo spojeno se signifikantně větším utrpením než zabíjení lidských obětí (které byly obvykle omámené a před smrtí si užily luxusu a dobrého jídla a zacházení vůbec).

  25. Neboli, kdybych si měl vybrat, zemřel bych raději na aztéckém oltáři než na křesťanské hranici… 😉

  26. warhammer

    Pro Kojot:Jak mohlo upálení fungovat jako očista, když se dotyčný stejně dostal do pekla? I když je asi pravda, že je inkvizitoři mučením donutili i pokat se – ale to by potom vlastně upalovali už očištěné lidi, no ne? To jim ale vlastně stejně nevadilo.Jak že to při likvidaci albigenských říkali? "Pobijte je všechny, Bůh už pozná ty své" nebo jak to bylo?No, asi máš na mysli trochu jinou oběť. Já měl na mysli obětinu, to, že něco dáváš bohu a na oplátku něco dostaneš. Inkvizitoři dávali bohu oběť – čarodějnici – a na oplátku (skrze církev, jakožto božího tlumočníka) jim byly přiděleny zásluhy, peníze apod. Možná i takto by se to dalo interpretovat.

  27. Pokud by se to mělo chápat jako oběť, pak jedině ze strany inkvizitora jako oběť času a úsilí, jakož i nepohodlí způsobeného nutností pobývat v zatuchlých mučírnách při službě Bohu a lidstvu. Jasné? 😉 Oběť v náboženském smyslu je něco, čeho se dobrovolně vzdáš ve prospěch boha, a co má pro tebe nějakou cenu (nikoli zanedbatelnou). Poprava zločince (a čarodějnictví byl v daném právním řádu hrdelní zločin) NENÍ oběť. Mimochodem: Kacíři a čarodějnice byli předáváni k vykonání popravy světské moci, přičemž biskup vždy řekl formuli, že církev prosí o shovívavost a ušetření života (nádherný příklad pokrytectví…). Hele, už o tom nebudu tady polemizovat. Ber to nebo to nech být…

  28. warhammer

    Pro Kojot:Tak dobře, serme na to.

  29. divala jsem se zrovna na nadherny prirodopisny film. a byly tam zabery, jak dravci obchazeji stado a furt otravuji a otravuji. Den noc. Obihaji a vyhledavaji nejslabsi kus. Az si najednou jedno odezenou stranou. Je to mlade, matka se zbytkem stada chvilu bojuje ale pak se stado odvraci (ackoliv je silnejsi) a obetuje tohle mlade. A stado tahne v klidu dal zatimco smecka zustava nasycena zpatky. Podle me je to v genech. I v nasich.

  30. Ratko, díky za zajímavý podnět k zamyšlení.

  31. Pokud nechápete význam akce "Brno čte Bibli" přečtěte si ho např. zde:http://baceri.blogspot.com…e.html

  32. Já ten význam chápu naopak docela dobře. Je to propagační akce komerčního projektu Bible 21 – mimochodem ten překlad mi připadá dost podbízivý, ale to je jedno – a propagace jednoho druhu textu, který mimochodem, až na některé výjimky, není ani zdaleka tak dobrý, jak se o něm traduje. Shakespeare či Ovidius psali rozhodně lépe…

  33. PetrL

    No, z toho co píšeš je vidět, že jsi význam smysl této akce vůbec nepochopil. Myslíš, že na tom někdo vydělal? Omyl.

  34. No, nezlob se, ale fakt to působilo jako promo akce Bible 21… Ale samozřejmě nevím, jestli na tom někdo vydělal.