Je náboženství analogické zneužívání?

Včera večer jsem si pro potěchu duše pouštěl na YouTube videa z provenience The Thinking Atheist. Většina z nich je zaměřena především na kritiku fundamentalistů a kreacionistů, kteří u nás, čertudíky, netvoří významný podíl obyvatelstva (ovšem nejen v USA, ale i v Polsku je tomu jinak!). Dvě videa mě však zaujala více než ostatní, protože poukazují na zajímavé apekty víry, především křesťanské. První z nich poukazuje na zajímavou psychologickou souvislost mezi křesťanskou vírou a pocity žen, jež se staly oběťmi domácího násilí a zneužívání:

Ano, je to melodramatické, ale k tomu tématu se to hodí. Ovšemže si nemyslím, že by každý křesťan nutně byl v pozici obdobné postavení týrané ženy, ale jsem si jist, že tato analogie v mnoha případech skutečnosti odpovídá.
Druhé video, které jsem pro vás vybral, je vtipnější, a mile černohumornou formou poukazuje na absurditu náboženských myšlenkových stereotypů:
Ať už věříte v cokoli – v Ježíše Krista, magii, Bohyni Matku, severský pantheon, konspirační teorie… – zkuste si položit otázku, jestli vaše víra a činy z ní plynoucí dává i jiný než ryze pocitový smysl a zda nejste náhodou obětí sebeklamu stejně, jako Suzie z předchozího klipu…
Advertisements

komentářů 6

Filed under Úvahy z pozice ateismu

6 responses to “Je náboženství analogické zneužívání?

  1. Jeden fuckt dobrý song:http://www.youtube.com…w1TGpUElb4

  2. Matúš

    Toto je lepšie:http://www.youtube.com…HjsaEK4vnwAnglický jazyk je dosť nepodarený, čo sa týka božej spravodlivosti. Jesus sa rýmuje s Penis. God je prešmyčka z dog. No a akoby nestačilo ešte aj Crowley sa rýmuje s holy.

  3. Jo jo, Crowley je rozhodně Holy! 😉 Znám, je to ostatně Wilsonova oblíbená hláška. Díky za song, je opravdu brilantní.

  4. Matúš

    Kojot, mrkni si http://atheistmovies.blogspot.com… tam je kopa videi a knih na jednej kope.

  5. No, mám-li se ohlédnout zpátky k vlastnímu křesťanskému období, tak, ačkoliv samozřejmě nevím, co prožívá zneužívaná žena, naleznu intenzivní pocity útisku a strachu bez úcty, nikoliv bázeň ve smyslu Kantovy "vznešenosti" (obdiv a úcta), tu, podobně jako onen Kant, nalézám spíše v tom hvězdném nebi nade mnou, a možná i ve specificky pojatém "mravním zákonu ve mně", nýbrž strach z trestu, který bych tak nějak přirovnal ke strachu malého žáčka z učitelky – "krávy." Idea křesťanského Boha je pro mě ideou bachaře v kriminále a implikátorem postoje Čeňka Jirsáka, který jest velmi pobožný, neboť se bojí, že by ho čerti v pekle píchali vidlemi, a to on by tuze nerad.Ačkoliv křesťané všech denominací neustále jako(?) do blba opakují, že "hřích zotročuje", já to vidím tak, že jejich tak zvaný hřích naopak osvobozuje z té obrovské tísně a poníženosti ve stínu jejich Boha. To je můj osobní pohled vycházející z osobních zkušeností a naprosto akceptuji, že je tu spousta křesťanů, kteří si budou ťukat na čelo a ptát se, jak někdo může jejich Boha vidět takhle.

  6. warhammer

    Ať tak či tak, náboženství jako analogické zneužívání svých "poddaných" zní celkem hrubě.