Přiznejte si, že jsou to pohádky! aneb Přemyšlování o LaVeyově pojetí magického rituálu

Antonu Szandoru LaVeyovi bývá vytýkáno mnohé. Že si o sobě vymýšlel a přikrašloval si svou biografii fabulacemi (jako by to třeba takový Bardon nedělal – a ten se navíc, narozdíl od LaVeye, bral smrtelně vážně…), že mu šlo "jen o prachy" (Jasně, že mu šlo i o prachy, komu ne? Ale především dělal to, co ho bavilo, a to se počítá.), že nerozuměl "té pravé" magii (k tomu se dostaneme)… Jenže problém bude ve skutečnosti jinde: LaVey ukázal, že lze žít bez víry a lpění na všem tom magickém haraburdí z minulosti. Označil věci pravými jmény: Všechno to, čemu věříte, jsou pohádky, nic víc, nic míň.

Zatímco "okultníci" ztráceli čas studiem kabalistických složitostí, magických korespondencí, astrologických fines a podobných ptákovin (a pokládali to za nezbytné!), LaVey, který (a o tom nepochybuji) do této problematiky alespoň nahlédl, řekl: "Na tohle já opravdu nemám čas!" a prohlásil, že rituál vyžaduje jediné: Záměrně vstoupit do světa vlastní subjektivity, prožít si psychodrama s bohy či ďábly, které si vybereme nebo vymyslíme, v té chvíli – a jen v té chvíli! – tomu všemu věřit…; pak se vrátit do světa rozumných lidí, dále se již předchozí magickou prací nezaobírat a užívat si co nejlépe svého jediného a vzácného života, který máme. Všechny mýty jsou pohádky a tak je třeba k nim přistupovat. Satanista je svobodný ve výběru – může si vybrat ze všech mýtů všech kultur to, co si jeho iracionální část osobnosti právě žádá, a užít si to. Může ty příběhy také přetvořit nebo si vymyslet vlastní. Křesťan nedokáže – neodváží se! – připustit, že příběh, jemuž věří, je pohádka, říká LaVey. A já dodávám – nejen křesťan, ale jakýkoli věřící – hermetiky, anthroposofy, theosofy, thelémity a další stoupence těch či oněch "seriózních" magických a jiných podobných tradic nevyjímaje.

Kromě "situační", záměrně indukované, víry v rámci obřadu, je také pro zdar věci podstatné, aby se satanista k invokovaným bohům či démonům choval hezky, protože vše vůbec lépe funguje, když se ke svému okolí chováme laskavě – nejen k lidem, ale i k neživým předmětům. A o bytostech stvořených v rámci rituálu naší vlastní imaginací (a v naší vlastní imaginaci) to platí dvojnásob.

No, a to vše zaštiťuje ta ohromná a fascinující bujnost nespoutaného života v nás a kolem nás, které LaVey, na vztek všem "dobroduchům", říkal… Satan. A to je celé. A to je celé? Ano, a to je celé.

Funguje to? Inu, asi tak, jako jakákoli jiná magie. Horší už to být nemůže…

(Když se vám něco povede, tak to neanalyzujte! – další veledůležitý postřeh!)

A ano, ovšem, poznání! Ten hrozný LaVey nenabízí cesty k "vyššímu poznání" a takové ty psychonautické věci… Jak to, že ne? Všechno to jsou pohádky, čerpejte z pohádek, které se vám hodí. Uskutečněte psychonautický rituál, co vám brání? Jen berte v potaz, že aplikací pohádek na záměrně zjitřený subjektivní stav mysli získáte zase jen pohádku. A pokud si začnete myslet, že zrovna ta vaše pohádka je "něco víc", pak už to nebude pohádka, pak to bude blud

Ano, a to je celé.

Advertisements

komentářů 32

Filed under Úvahy o satanismu

32 responses to “Přiznejte si, že jsou to pohádky! aneb Přemyšlování o LaVeyově pojetí magického rituálu

  1. Tatarak

    ani omylemLa Vey je spis o uzivani zivota, nez o magii, vire nebo pohadkach. Nesnaz se ho soudit podle sebe, je to trapny. Nic ve zlym 🙂

  2. Catalessi

    No, viděla jsem několik filmů s LaVeyem, jeho rituály, mše, a nejvíce mne zarazila ta nudnost a monotónnost – ti lidé z toho rituálu zjevně radost neměli. "Ó ty belzebube, Lucifere…" oddrmolené a bez špetky nadšení, bujarosti, radosti, vzdoru a všeho co k tomu patří. Takže to vypadalo spíše jako sraz lidí, kteří po léta praktikují nějakou víru, které už vlastně ani sami moc nevěří, ale když někdo napadne jejich dogma, budou se hádat do posledního slova. Podobné lze spatřit u křesťanů i ufologů i dalších…

  3. Petr

    Užívání života ?Samozřejmě, že je to o užívání, ale o tom Kojot psal. La Vey položil základ moderního satanismu a nejenom, že kladl důraz na to Tatarákovo užívání, ale hlavně podal návod na praktikování magických rituálů bez kterých by to bylo jen o poživačnosti,egoismu, elitářství atd.Velkým přínosem byl v tomto směru M.Aquino. Většina totiž v COS vidí jen pózy u oltáře tvořeného nahou ženou a La Veyovu okázalou show pro veřejnost.

  4. Petr

    Český CHRÁM samozřejmě vychází z La Veyova učení, ale já při jejich obřadech žádnou nudu nezažil.Některé obřady bych nazval spíše dosti bujaré a všechny mohu považovat za plnohodnotné.Tudíž bych apeloval na La Veyova slova, že nic není dogma. Satanismus je přece o rozvíjení a to i v již vymyšlených obřadech. Dogmatizmus a stagnace nás přeci nikam neposunou.Ikdyž někomu to může k naplnění stačit.

  5. Catalessi

    Petr: Satanis: the devil’s mass (1970). Zmíněná mše je už v úvodu a alespoň na mne je to poněkud utahané, ačkoliv po režijní stránce je film považován za dobře odvedenou práci.

  6. Náhodou mně se LaVeyem celebrovaná mše líbila. Ale je to pochopitelně záležitost vkusu a myslím, že o vkusu nemá smysl vést debaty.

  7. Catalessi

    :-)Ale jde to rozebrat: repetitivní forma, kde je většina zúčastněných degradována na pouhé patolízalské opakovače :-/ – viz LeBonova Psychologie davu. Kvality Luxifera, jako originalita, šarm, se evidentně rozpoutat nepodařilo… tedy tolik něco málo tomu, co je pro mne ztrátou času, mimo již zmíněný nedostatek entuziasmu.A teď Ty: co přesně se Ti na tom líbilo?

  8. Cat., já Ti fakt nevím. Prostě to bylo takové příjemně bombastické. Myslím, že p čase by mě takové rituály pochopitelně začaly nudit, ale to nehrozí, protože satanské rituály jsou dostatečně různorodé. Navíc posuzovat problematiku rozebranou v tomto článku na základě záznamu jedné ceremonie mi připadá fakt scestné.

  9. Catalessi

    Kojote, jenom mi nejde do hlavy, že když si LaVey sám ze sebe dělal takovou legraci a nebral se vážně, proč potom ta bombastická atmosféra (nejenom) jedné mše. Jinak zmíněný film je regulérně dlouhý, ne jenom 3 až 10 min. z you tube. Ale máš pravdu, není to ani o jednom filmu, ani o jednom článku.

  10. Já ten zmíněný film někde mám a viděl jsem ho celý. A proč bombastická atmosféra? Tak se mu to líbilo, no? Našel další, kterým se to líbilo, tak to tak dělali a so fucking what? Nehledej v tom žádné složitosti. Například Manowar dělají monumentální muziku a někomu sedna, jinému připadá nabubřelá…Já prostě fakt nechci vést diskusi v rovině vkusu. Když mi někdo řekne, že se mu líbí co já vím, třeba jódlování, tak jej poprosím, ať to neprovozuje v mé přítomnosti, neb ten zvuk nesnáším, ale nebudu jej kvůli tomu mít za zpozdilého člověka, který nechápe… Já vlastně nevím, co by neměl chápat. "Tu pravou a jedinou podstatu správně estetických zvuků?" Vždyť je to absurdní.

  11. Catalessi

    Podle mne to není o vkusu, ale o podstatě rituálu a jeho korespondenci s určitou filosofií, v jejímž jménu je konán, přeci! Pokud se něco povídá o magických povídačkách a pohádkách, ale na druhou stranu se to ve vážném duchu používá a prožívá, je to pokrytectví jako facka a tyto řečičky slouží pouze k odrovnání konkurence.Když vezmeme v úvahu, že něco podobného už dělal Crowley, tedy vstoupil do subjektivního magického rituálu, a to mnohem odvážněji a s nadsázkou, moc nám toho nezbude.A když se Tě zeptám, co je na tom teda to originální a pěkné, dostanu odpověď, že ta nabubřelost a nakonec přichází intelektuálně nepříliš náročná obrana "so fucking what". 🙂 Tož tak.

  12. No vidíš, a já si myslím, že na magii vlastně nic moc intelektuálního není. Proto na to téma nejsem schopen vést intelektuální debatu. Fakt nevím, proč to řešíš? Bojíš se snad, že budeš "odrovnána"? To snad ne. Možná Tě dráždí, že ten článek neguje Tvou vlastní intelektuální investici do magie… No, já bych řekl, že to prostě každý máme jinak a po pravdě řečeno jde o houby. Máš plné právo mít na celou věc jiný názor, já to respektuju, ale prostě se buď nemůžu nebo neumím nebo vnitřně nechci naladit na diskusi, o kterou se snažíš. Nechme to být…

  13. Attila

    keď som prečítal tento článok, napadli ma Big Bossove slova: "Pochopil sem rozdíl mezi výmylem a fantazií a dal sem Přednost fantazií"…

  14. Attila

    ad 13: pardon, malo tam byť "výmyslem". a keď už niekto spomenul "Satanis…" videli ste "Inside the church of satan"? – je tam nafilmovaný Ragnarok zo "Satanic Scriptures". akurat posrali atmosféru lebo použili nočné videnie a všetko bolo hnusné zelené

  15. Ne, to neznám. Díky za inspiraci. Máš to? 😉

  16. Attila

    je to na jednom torrente, ale isiel hrozne pomaly. uploadoval som to ale neviem ci su linky este funkcne http://www.filefront.com…ndefined http://rapidshare.com…t2.rar.html http://rapidshare.com…t3.rar.html http://rapidshare.com…t4.rar.html http://rapidshare.com…t5.rar.html http://rapidshare.com…t6.rar.html

  17. Catalessi

    Kojot, 12: Ne, nebojím se mrtvých :-), možná si spíš ze mne děláš popelnici pro svou paranoiu :-). Sám víš, že právě to je tím problémem, proč se tak těžko shánějí práva – mrtvý autor se nemůže postarat o své dílo a když jsou jeho sympatizanti např. lempli, pak… A když je v tomto ziskovém sektoru takový bordel, nemá smysl fantazírovat o nějaké pomstě na mé osobě, což je věc absolutně nezisková. Pouze poukazuji na praktiky z mateřské školky, ala "všichni jste blázni, jen já jsem letadlo". Je dobré si uvědomit, že v případě LaVeye šlo o generaci, která si mohla infantilní způsoby jednání dovolit, příliš mladý na to, aby narukoval do II. světové, příliš starý (a ženatý) na Vietnam. Sociální zázemí perfektní, ropy a levné energie dostatek, průmysl na vzestupu, rodiny žijící si královsky z 1 platu atd.Nyní se situace rapidně zhoršuje a není dobré následovat infantiní strategie. Nejlepší, co LaVey a jeho sympatizantni udělali, bylo to, že dokázali svůj mem rozšířit prostřednictvím skupinek lidí, kteří tvrdili, jak je to strašně super, pomocí sexuálních rituálů atd. – a následovala pop-satanistická móda zevnějšku. V současné době sleduji pár skupin, které používají podobnou strategii, že se utvoří skupina lidí, kteří to vynášejí do nebe/pekla – ale nedojde-li brzo k nějaké transformaci, chvíli to funguje, ale ne dlouho…Attila: super, díky, četla jsem o tom snímku, ale neviděla. Otestuju dnes v noci.

  18. Attila

    Cat: no mne to štúdium "kabalistických a astrologických ptákovin" – ako písal kojot – príde teda ale o dosť infantilnejšie ako LaVeyov pragmatický prístup. to radšej tú intelektálnu námahu investujem do nejakého vedného oboru, a na vyššie poznanie sa zvysoka.. či je to "infantilná stratégia" to záleží na hodnotách, a na tom čo od svojej životnej filozofie očakávaš – pre dosiahnutie určitých cieľov je určitá stratégia vhodná, pre iné ciele a hodnoty naopak. pokiaľ chce niekto splynuť s vesmírom a dosiahnuť vyššie poznanie, tak mu laveyánsky satanizmus príde ako infantilný primitívny systém, ktorý bol vytvorený pre tých untermenšov, čo takéto ašpirácie nemajú. nechcem do toho dalej vŕtať. kojot má viac skúsenosti s takýmito debatami tak možno správne odhadol, že to nemá zmysel ďalej ťahať… asi aj preto že tam začne šarapatiť veľa emócií – ak niekto obetuje priveľa času niečomu a niekto vyhlási že to niečo nie je až taká važna vec aby to stálo zato, tak sa tomu vážnemu transcendentalistovi podráždi amygdala a zrazu je ten druhý primitív a diletant, ktorý nerozumie tej pravej mágií. kojot: je laveyánsky satanizmus originálny v tom zmysle, že nám materialistom umožnuje uspokojiť iracionálne potreby rituálu, náboženské zážitky etc., alebo existujú ešte nejaké iné takéto náb./filozof. smery?

  19. Catalessi

    Attila: pokud skutečně existuje nějaký shodný prvek v těchto zmíněných "ptákovinách", může to být snaha o strukturování vnitřního universa – tedy se dostávají k činnosti atributy jako štěpení a rozum – což jsou příznaky dospívání a dospělosti.Většinou pokud to Ti lidé dělali, tak tím také něco sledovali – pokud má člověk vnitřní poctivost, pokouší se pochopit jejich motivy a následně si třeba řekne, že ne, tato cesta není moje – mně taky kabala nesedne, ačkoliv jsem prošla několikaletým výcvikem. Největší problém je pak ten, že se ty struktury vymkly praktikujícím z rukou a staly se obecně závaznými dogmaty. Tím ztratily svou tvárnost, praktičnost a upotřebitelnost.Nicméně LaVey se inspiroval např. enochianem (btw. požívání umělých jazyků je prý náběh na schizofrenii:-), takže to s těmi okultníky asi nebude tak žhavé. Normální je se nechat inspirovat a odvrhnout to, co mi přijde hloupé.Proti LaVeyovi vcelku nic nemám, přijde mi jenom dost zjednodušující a trošku i zastaralý, jenom stále upozorňuji na jisté idealizování si jej, jako fetiše. Idealizován může být kdokoliv, jakož i démonizován, jedná se o potlačení jedné stránky a zvýraznění jiné = fetiš. Jeden fetiš může střídat druhý, Zuzanu Antares čistý Crowley, Crowleyho LaVey apod.

  20. @ Attila: No, myslím, že spoustu dobrých a úsporných technik nabízí chaosmagie. Vzhledem k tomu, že chaosmagie sama sebe staví nad paradigmata, může ji využít každý, i materialista.@ Catalessi: Já žádnou paranoiu nemám. Jen mi prostě připadá zbytečné ztrácet čas debatou, která nemá smysl. Nemám sebemenší zájem Tě jakkoli přesvědčovat či obracet na svou víru. Vážně! Jen bych dodal, že s tím enochianem je to podpásovka, protože LaVey se nechal inspirovat a odvrhl to, co mu připadlo hloupé. Vlastně to dělal pořád, takže argumentuješ v jeho prospěch 😉 Spíš by bylo na diskusi, jestli toho neodvrhl příliš mnoho než že by měl s odvrhováním toho, co mu přijde hloupé, jakýkoli problém… 😉

  21. warhammer

    Pro Catalessi (2):No, možná to bylo monotónní a nudné proto, že se všichni soustředili a setsakra snažili nic neposrat, neboť film se záběry podělaného rituálu by byl celkem na hovno, nemyslíš?Podle mě se nedíváš věci dostatečně prakticky, co je škoda, na druhou stranu musím uznat, že jsi velice…hm, rázná žena.a (11):Proč by se prosímtě byť i pohádky, stejně jako mýty a legendy neměly brát vážně, i když jsou vymyšlené?Filmy jsou většinou taky vymyšlené a vážně alespoň některé z nich bereš, ne?a (17):Co ty víš o LaVeyovi? Co ty víš o jeho generaci? Nevím, kolik ti je, ale pochybuji, že jsi byla v Americe v šedásých letech a sledovala každý LaVeyův pohyb. Kdyby to tak bylo, možná bys říkala jiné věci.Navíc LaVeyova generace byla sice ta, která se nezůčastnila 2.sv. ani Vietnamského konfliktu ale to ještě kurva přece neznamená, že byli infantilními lidmi, vzhledem ke studené válce, kubánským sračkám, konfliktům v Africe, v Asii, bezprostřední hrozbě jaderné války atd. + otázky americké vnitřní bezpečnosti (viz hippies vlny, rozzlobení mladí muži, beat, rocknroll, LSD, teorie spiknutí, postnazi-hysterie, toto, tamto… )atd. atd.A sociální zázemí bylo v Americe někdy perfektní? Možná tak pro určitých pár procent lidí, ale jinak tůdle nůdle. Průmysl na vzestupu – když je válka, je vždycky průmysl na vzestupu. To jsou ale argumenty. Americké bahno nezaměňuj se smetanou, prosímtě, aby tě jeho pachuť krutě nepřekvapila.Ave.

  22. Catalessi

    Warhammere, padesátá léta byla signifikantní objevem ropy v Texasu a hospodářsky dobrou situací. O ropě (trochu zeširoka) víme, že například hodně pomohla rusákům vyhrát válku, poněvadž ji lili do tanků nerafinovanou. V Americe naopak postavila hospodářství na nohy, takže díky levné energii celá jedna generace mohla žít americký sen o tom, že každý může jít na vysokou (rozuměj lepší družina), ženské zůstávaly doma, i když jejich drahé polovičky zastávaly dělnické profese. LaVey zdědil domek po rodičích a taky se moc nepředřel – v cirkusovém orchestru… V 50. letech jsem tam nebyla, ale pochybuju, že Ty ano – když už jsme u toho konfliktního tónu – je lepší si zamést na vlastním zápraží. Nicméně o něco později jsem se tam podívala a znám dost lidí, kteří tam žijí nebo utekli už za totáče. Beatnici a rozzlobení ml. muži atd. – v porovnání se soudobými problémy je to sranda. Co opravdu nebyla sranda – problémy s CIA, které měli Regardie a Reich. Nicméně za doby LaVeyovy slávy byla pozornost tajných služeb roztříštěna, koncem 60. let a začátkem sedmdesátek americkou vládu hodně vysírali např. Yoko a John Lennon, ačkoliv britové, žili v Americe a byly tam velké tahanice o občanství, protestní akce apod. A co tam máme dál? Post-naci hysterie se týká spíše Boyda Riceho než LaVeye.

  23. warhammer

    Pro Catalessi:No tak za prvé jsem nemluvil o padesátých, nýbrž šedesátých letech, kdy LaVey založil Církev Satanovu a napsal Satanskou bibli.Ano, američané jistou dobu byli nejmocnější ekonomikou světa díky schraňování a skupování ropy, kde se jen dala sehnat a díky přetrvávajícím následkům 2.sv, jenže tak nějak pochybuji, že blahobyt se týkal jedné celé generace + dalších, v té době žijících generací. Podle tebe asi tenkrát nebyli v americe bezdomovci, zločinci ani černoští chuligáni, nicméně opak je pravdou a to proto, že ZDÁNLIVĚ se měli amíci tak strašně moc dobře, celá generace (kdoví kolik milionů lidí to bylo) rozhodně nežila americký sen, pokud za něj nepovažuješ rasové konflikty, přistěhovaleckou mizérii, studenou válku, atentáty, drobné války, jaderné zbrojení, LSD (proč se doprdele opakuji?) atd. ale už se nebudu opakovat.Hm, tak mě napadá, že jsem ještě nepotkal člověka, který by tvrdil, že celá jedna generace američanů si žila americký (tedy idiotský) sen (který byl opravdu JENOM snem, a ryze utopickým).Ale to je jedno.Vzhledem k tomu, že mi je devatenáct, je zcela evidentní, že jsem v padesátých i šedesátých letech nebyl nejen v Americe, ale i kdekoli jinde na této planetě a právě proto moc neroztrubuji do světa, že ten a ten byl takový a takový, a LaVey se měl dobře v cirkuse a byl infantilní člen infantilní americké generace a kdesi cosi… .Prostě když jsem to nezažil tak o tom asi nebudu moc zasvěceně vykládat, což je jediné co jsem tím chtěl říct, takže hlášky typu "zameť si na vlastním zápraží" se logicky v souvislosti se mnou a mým předchozím komentářem logicky nemohou používat.To s těmi beatniky a nazi hysterií byly jen příklady, udivuje mě, že jsi se nad tím vůbec pozastavila. Ale to je svým způsobem dobře.PS: Jestli si myslíš, že tohle je konfliktní tón, tak si prosímtě vezmi šálu Sparty, jdi do baníkovského kotle na Bazaly a tam ti místní hovada předvedou nejen konfliktní tón, ale i jiné konfliktní srandy.Nadávat mě do konfliktního tónu – tohle už beru jako nactiutrhačství!

  24. Catalessi

    Warhammere, tvůrčí činnost je založena na institutu, který se jmenuje volný čas. Starověká filozofie tudíž mohla vzniknout díky levné energii, kterou poskytovali otroci.V Americe bylo všechno levné a za babku proto, že měli přístup k laciné ropě, která je podstatou západní civilizace a zdrojem jejího volného času. Tato doba je dávno pryč. Nemluvila jsem tedy o ničem jiném, než že LaVeyova generace měla výhody, které jsou nenávratně pryč a které zejména generace Tvoje mít nebude.Ad. zbytek, nemá smysl komentovat, Tvé posty jsou velmi emotivní, bereš všechno moc osobně. Věř mi, že ve své práci si občas užiju adrenalinu až dost a tudíž mne tento nevěcný druh jednání moc nebere.Chairo! 🙂

  25. warhammer

    Catalessi:Neřekl bych, že tvůrčí činnost záleží jen na volném času, vždyť základem práce samotné je tvůrčí činnost.Rozvíjení starověké filozofie záleželo na stavu otrocké třídy? Možná na tom něco bude, ale jenom něco.Samozřejmě že všechno beru osobně, pokud se to vztahuje na mou osobu, tak se to asi ani nedá brát jinak, než osobně, to dá rozum. A komentář bez emocí mi zatím napsat nejde, tak mi to prosímtě odpusť.Co to je chairo?

  26. Catalessi

    Ne každá práce má tvůrčí potenciál, pokud je potřeba dřít na stavbách, při transportu a v zemědělství, asi tam toho bude méně tvůrčího a více člověka zbavujícího "sebe sama".Chairo=z řec., totéž co Ave. Používám to, poněvadž pojem Ave je profařený. Proto jsem si chairo po letmém styku s řečtinou a řeckou magií oblíbila.

  27. Attila

    nejak ste odbocili od temy clanku

  28. warhammer

    Pro Catalessi:Podle mě vždycky něco tvoříš, i když to netvoříš podle sebe. Ale to je vcelku jedno.Vsadím se, že ono chairo bude za pár let taky ohrané. Pokud se vůbec rozšíří, samozřejmě.Pro Attila:Máš pravdu.

  29. adam hippy lennon sobotka

    ehmmm!!! 🙂 Tedy,pokud jsou Kristus a Satan stejnými protipóly jako kupř. Stalin a Hitler,tak jsem v opozici obou sil-tedy,pracuji na filozofii ve stylu něco jako Filantropova Čítanka-něco,co vyjadřuje odklon od negací, Bible popisující pouze esoterické aspekty Lásky a Světla a současně bude něžnou parodií na Satanskou bibli.Vycházím z náboženských synkretických pramenů New Age-s tím rozdílem,že nepůjde o morální relativismus ani fundamentalismus, nýbrž o protiklad obojího zároven.Vesměs altruistická spirit left side!!

    • Whatever 😉 Ten článek je starý a dnes už vidím věci jinak, takže nemá smysl, abych nějak řešil komentáře pod ním. V podstatě jsem měl možnost poznat něco dalšího. Tak nějak.

  30. adam hippy lennon sobotka

    Rozhodně odmítám roli nového náboženského vůdce,to bych byl stejný jako zplozenci ve stejném evropském znamení Berana,jako právě Hitler a LaVey.Dokažme,že duchovní prameny nejsou pohádky,ani učebnicemi dějepisu,nýbrž symboly a obrazy Lásky všehomíra,sepsané formou příběhů,básní a dogmat,vyjevující ten věčný mocenský souboj dobra se zlem, ducha s hmotou,citu s rozumem,etiky s logikou,spirituality s realitou.

  31. adam hippy lennon sobotka

    jsem rád,kojote,že existují přemýšliví lidé jako ty-neblbněme hlavy dobrým lidem a seberme odvahu-objímejme se navzájem a považujme každý toho druhého za moudřejšího,než jsme my sami…možná bude účinné nastolit světu harmonii pomocí komolení enošských klíčů,případně koktavým přednesem a bez úzkosti,ve stavu uvolnění a vnitřního klidu…