Zasažen bleskem (recenze)

Přemýšleli jste někdy, zda letět letadlem ve chvíli, kdy byly noviny plné nedávné letecké katastrofy? Vsadili jste si někdy Šťastných 10 v očekávání mnohamilionového jackpotu? Užasli jste někdy nad tím, že jste potkali člověka, na kterého jste právě mysleli? Bojíte se, že budete zavražděni neznámým útočníkem? Pakliže některá z odpovědí zní ano, pak je kniha Zasažen bleskem kanadského statistika Jeffreyho Rosenthala pro vás tou pravou četbou.

Jedná se o knihu vydanou nakladatelstvím Academia v populárněvědné edici Galileo, z čehož plyne, že máme co do činění s publikací určenou široké veřejnosti a přitom publikací, která v žádném případě neslevuje z požadavku na odbornou fundovanost. Autor v ní zajímavou formou pojednává o náhodnosti a pravděpodobnosti v našich životech a o tom, jak se s ní vypořádat. Pohádková písnička sice říká, že "statistika nuda je, má však cenné údaje", ale v případě Rosenthalovy knihy se nudit určitě nebudete – autor jednotlivá témata pojímá čtivou a zábavnou formou doplněnou o četné příklady ze života, což mě osobně, přiznávám, místy poněkud otravovalo, neboť je místy na můj vkus až příliš "lidový". To ale nic nemění na skutečnosti, že pojednává o věcech zajímavých, jako je výpočet pravděpodobnosti v případě sázek v kasinu, o tom, co všechno je třeba vzít v potaz, podivujeme-li se nad nějakou zdánlivě nepravděpodobnou shodou okolností, o předvolebních průzkumech, o mechanismu, jak fungují studie zjišťující účinnost nových léků – a jak bývají farmaceutickými firmami obcházeny a – což je nejdůležitější – jak ve svém životě správně aplikovat pravděpodobnostní hledisko.
Za sebe musím říci, že jsem se v knize nedozvěděl nic převratně nového, ale bylo příjemné si známé skutečnosti zopakovat či se na ně podívat z jiného hlediska. Co dodat? K četbě knihy nebudete potřebovat žádné předběžné matematické znalosti (snad kromě těch ze základní školy) a budete mít o čem přemýšlet. Možná přijdete o pár iluzí, ale to není nikdy na škodu.

ROSENTHAL, J., S. Zasažen bleskem: Podivuhodný svět pravděpodobností. Praha: Academia, 2008. 296 stran.

komentáře 2

2 responses to “Zasažen bleskem (recenze)

1. Kajak21

Lidské iluzeIluze výjimečné náhody, které podlehneme ve chvíli, kdy nám zatelefonuje člověk, na něhož jsme krátce předtím mysleli, stojí za pozornost. S oblibou si představujeme, že jsme s přítelem navázali určité psychické spojení. Tato představa je obzvláště svůdná, protože nám dodává pocit, jako bychom nadpřirozeně ovládali nějaké události. Můžeme si představovat, že existuje něco jako astrální rovina, v níž naše myšlenka na kamaráda vyvolá představu vzájemného kontaktu. Jsou to zábavné a přitažlivé myšlenky. Pro mě osobně je přitažlivější širší a poctivější pohled na celou záležitost, neboť svědčí o tom, jak úžasné bytosti musíme být, když si vysvětlujeme události právě tímto způsobem. Ve skutečnosti myslíme na lidi po celou dobu. Na kolik lidí si během dne vzpomeneme? Kdyby nám žádný z nich nikdy nezatelefonoval chvíli potom, co jsme na něj mysleli, teprve to by bylo opravdu něco mimořádného. Jsme však uzpůsobení tak, že nemáme žádný důvod pamatovat si situace, kdy jsme na někoho mysleli a on nám nezatelefonoval, všímáme si jenom náhodné shody okolností. Patříte-li mezi ty, kteří se domnívají, že podobné věci se stávají z esoterických příčin, budete mít neodolatelnou příležitost přeskupit události tak, aby dokazovaly, že nastala zvláštní událost. Nevzpomenete si jenom na to, že vám na mysli vytanula vzpomínka na konkrétního člověka, ale budete mít dojem, že jste cítili zvláštní spojení. Časová prodleva mezi vzpomínkou a telefonátem se zkrátí. Náhodu brzy začnete považovat za nevysvětlitelnou. Vytvoříte vlastní příběh. Událost ovšem nemá nadpřirozený původ. Je zcela normální. Posun k racionálnímu uvažování vyžaduje rovněž posun od pocitů k myšlení. Měl by jej učinit každý, kdo se rozhoduje, zda něčemu bude či nebude věřit. Někteří tento krok nechtějí nebo nemohou učinit a zmíněný postup považují za suchopárný. Přirozená vysvětlení však umožňují lepší život, v souladu se svým srdcem i rozumem.

2. Tož já nevím, myšlení bolí a pocity jsou fajn, ne? 😉 Po pravdě řečeno si opravdu nejsem jist, zda vedu šťastnější život tím, že o takových jevech uvažuju skepticky a pravděpodobnostně, tedy… rozumně…