Deprese a léčba vírou

Píši-li zde o své nemoci, bylo nevyhnutelné, že si toho všimne nějaký křesťan a navrhne mi, coby zázračný lék, Ježíše Krista. A mimochodem – takový lék skutečně může fungovat a já se této problematice na pár řádcích pověnuji.

Čtu-li svědectví o tom, jak měl někdo problém s depresí a zbavil se jej tím, že uvěřil v křesťanské evangelium, jsem si téměř jist, že si nevymýšlí. To, co mu však z mého pohledu pomohlo především, nebyl bůh, jehož si vybral a jemuž zasvětil svůj život, ale mechanismus konverze. Z čeho tak soudím? Předně se zdá, že deprese běžně postihuje jak nevěřící (či věřící v jiné bohy), tak i křesťany a nezdá se tedy, že by křesťané byli vůči této nemoci imunní, i když jsem ochoten uznat, že křesťanská víra může pomoci utrpení deprese lépe snášet a snižuje pravděpodobnost sebevraždy. Nicméně vůči depresi křesťanství nepůsobí jako profylaktikum, stejně jako vůči jakékoli jiné nemoci. Ale pokud člověk v depresivní fázi uvěří a „obrátí se“, prožije velmi silný zážitek podobný například zamilovanosti. Nevím, jestli někdo zkoumal sérové hladiny různých hormonů a činnost mozku u čerstvých konvertitů nebo u zamilovaných – patrně nikoli a myslím, že výsledky by mohly být zajímavé! – nicméně předpokládám, že v takovém případě se celý systém „splaší“ a začne fungovat v jiném módu. Droga MDMA („Extáze“) prudce zvýší množství serotoninu na synapsích a vyvolává tak obdobné euforické stavy, jako výše uvedené případy konverze či zamilovanosti. Lze proto uvažovat o tom, že při náhlé konverzi dojde ke zvýšení hladiny serotoninu v mozku a tím i k potlačení příznaků deprese, která (mimo jiné) souvisí s nedostatkem tohoto neurotransmiteru. Obdobný proces je patrně nástup mánie či hypománie u lidí s bipolární poruchou. Přesný mechanismus, jak k tomu dochází, není, alespoň pokud vím, dosud znám, a je možné, že by takový objev přinesl nevídaný pokrok v léčbě této zákeřné a zničující nemoci. Sám jsem takový přesmyk do hypománie několikrát prožil a vždy to bylo velmi příjemné – cítil jsem se naprosto zdráv, plný energie a chuti do života a celé předchozí období se změnilo v těžko pochopitelnou noční můru, na níž bylo obtížné si vůbec upamatovat. Následovalo několik měsíců radosti, štěstí a velké pracovní výkonnosti, nicméně nakonec se obtíže zase vrátily. V případě konverze lze tvrdit, že hypománické období potrvá o něco déle, neboť konverze je obvykle spojena se vstupem do nějakého společenství, které dotyčného dokáže udržet na dosažené úrovni euforie. Nicméně v případě, že dotyčný trpí vážnou depresí, příznaky se nakonec nevyhnutelně vrátí a společenství pak může jeho stav ještě výrazně zhoršit, pokud neporozumí, že se jedná o nemoc, a bude se nemocnému snažit vsugerovat, že si ten stav způsobil nějakou hříšnou činností či hříšnými myšlenkami. Bůh, který na počátku nemoc vyléčil (ve skutečnosti šlo pochopitelně o mechanismus konverze), už nepomáhá a krize víry, která potká i mnoho duševně zdravých věřících, je v takovém případě, soudím, obzvláště palčivá. Lék v podobě Krista již nezabírá – je to takříkajíc lék na jedno použití. V této souvislosti má nemocný štěstí, pokud je členem nějaké velké a zavedené církve, která má pojmosloví a mechanismy jak s touto problematikou pracovat (z křesťansky spirituálního hlediska o tom skvěle pojednává ve své Temné noci duše sv. Jan od Kříže). V případě, že je nemocný členem nějaké jurodivé evangelikální církvičky, čekají jej pravděpodobně obzvláště krušné chvíle. V každém případě však bude nucen začít svou nemoc řešit standardními metodami, tedy psychiatricky a psychoterapeuticky, či případně protrpět určité období a zopakovat prožitek konverze, tentokrát v podobě nějaké formy nového „duchovního prozření“.
Co říci závěrem? Soudím, že v těchto případech depresi neléčí Ježíš Kristus, ale mechanismus konverze. U většiny postižených se však jedná pouze o dočasnou úlevu. Sázka na stabilizaci hladin neurotransmiterů v mozku prostřednictvím léků spojená s prací na sebepoznání prostřednictvím psychoterapie sice nepřinese tak efektní změnu jako náboženská konverze, je však prostředkem, jak se dopracovat dlouhodobější nápravy neuspokojivé zdravotní situace.
Advertisements

komentářů 26

Filed under Deprese a spol.

26 responses to “Deprese a léčba vírou

  1. Léčba církví je naprosto stejná, jako léčba libovolným jiným placebem. Ovšem pokud to pomáhá, tak by se zmiňovaný postup mohl rozšířit tak, že vždy, když se deprese přehoupne ze své hyperaktivní fáze do útlumu dotyčný z církve vystoupí a počká až na chvíli, kdy je potřeba vzít nový lék, což spáchá vstupem do libovolné jiné církve. Při průměrném cyklu depresivní fáze 2x za rok a počtu efektivního dožití, cca 50 let stačí l efektivní léčbě zhuba 100 církví, náboženských směrů, či esoterických směrů a to by neměl být zas tak velký problém, případně by bylo možné za úplatu v případě zájmu vyrábět další.

  2. Vlado, v zásadě o placebový efekt pochopitelně jde, o tom není sporu. Ale myslím, že konverze představuje sílu srovnatelnou se zamilovaností a že tudíž skutečně vyvolává dost zásadní změny v mozku a je patrně účinnější než například lékařem podané placebo.

  3. Robert Wankes

    Kojote plně souhlasím se vším co jsi tu řekl. Mnohé deprese jsou skutečně způsobeny fyzickým nedostatkem serotoninu, takže (na chvíli) pomáhají různé věci, které vyvolávají v mozku odezvu. (nikotin, alkohol, drogy, nebo (bohužel) i jídlo)

  4. černá vewiurrka

    Něco pro filosofy…Kvestor se rozčiluje na experimentálního fyzika: "To je pořád něco – aparatury, experimenty, kde na to má škola brát peníze? Vemte si příklad z matematiků. Těm stačí jen tužky, papíry a koše na papír. Nebo ještě lépe – z filosofů. Těm stačí jen ty tužky a papíry."

  5. gert

    Docela pravidelně se mi stává, že mě nějací křesťané přesvědčují, že psychiatrie (což je vlastně můj obor) je mimo, protože jde na duševní nemoci práškama a přitou stačí zažít odpuštění hříchů, naplnění duchem, svátosti a nebo vyhnání démonů… Připouštím, že psychiatrický biologický mainstream celou problematiku simplifikuje až neúnostně. Ačkoliv se snažím jít na věc co nejvíce holisticky, křesťanské nápady mi připadaly ujeté i v době, kdy jsem se k nim hlásil (takové knížky W. Margiese nebo neuvěřitelná skripta o pastorační péči od E. Ruckého z Liberce, případně nápady v časopisu Zápas o duši). paradoxně nejrozumnější mi v případě psychických poruch připadali svědci Jehovovi. Zbytečně to nezduchovňovali, připomněli, že deprese nebo psychozy měly i biblické postavy a bez problémů brali pocitvě léky a pracovali na sobě i v psychoterapii jako by ani fanatici nebyli. Asi to byli tím, že měli k téhle léčbě respekt a připustili, že v tomhle nemají patent na výklad reality. Na křesťanském přístupu mi připadá přínosná skutečnost, že (při rozumné aplikaci) vede k přijetí situace, dává pocit bezpečí a určitou strukturu do života. pokud je člověk v depresi, nepomůže mu, aby ho někdo rozveseloval, nepomůže ani, aby to někdo rozumně vysvětlil. Spíš pomáhá blízkost. To, že až mi přestane být nejhůř, někdo bude na dosah. Postupem času si pak člověk vystačí sám se sebou, ale k tomu musí dospět přes zkušenosti s bezpečnou blízkostí někoho jiného. Někdy se to bez medikace neobejde, někdy k tomu člověk nikdy nedospěje…Společenství křesťanů – stejně jako jakékoliv společenství lidí se stejnou vizí a zájmem o vztahy- má velký potenciál působit v tomto směru podpůrně. Ovšem parta vampýrů mávající biblí a vyžadující od čelnů absolutní svatost a náboženskou výkonnost je dobrá destrukce čehokoliv. S výkladem mechanismu konverze souhlasím. Tam je "terapeutický" účinek daný změnou. Obvykle se časem dostavuje nějaká katastrofa, ale fakt znám lidi, co se po konverzi stabilizovali a výkyvy, které by měly až psychiatrickou hloubku už nemají.

  6. Gerte, díky za podnětné rozvinutí mých myšlenek.

  7. gert

    zrovna včera jsem na webu našel knížku o léčbě deprese akupunkturou. jehly sice nepíchám, ale zaujala mě. Určitě přináší nové souvislosti.hodil bych ti ji do mailu, ale má 12MB, tak aspoň link, kde jsem ji stáhnul: http://www.megaupload.com…9PHB41Hhttp://depositfiles.com…cfhk7sgp0

  8. černá vewiurrka

    Gerte....rád tě vidím. Ujišťuji tě že Evald Rucký je i většinou křesťanů brán podle založení buď jako nebezpečný sektář, nebo jako politováníhodný chudák a v podstatě blázen. Časopis Zápas o duši patří manželům Steigerovým, českým emigrantům a evangelikálům, blízkým kruhům kolem amerických "neocons" víš li o jakou smečku lumpů a manipulátorů tam jde. Ještě mám schovány jejich články o tom že "Antikrist je komunista" a že je nutná "svatá válka proti komunismu a SSSR", z let osmdesátých a devadesátých…Jejich osobní projev pak odpovídá jejich článkům, znám je oba.

  9. černá vewiurrka

    Nejlepší....je podle men kombinovat 3 věci – chemii (psychiatr), práci na sobě (psycholog)a zdravé mezilidské vztahy a podporující společenství (to je již fuk zda čundráků, filatelistů či katolíků).

  10. černá vewiurrka

    Btw…..v Liberci se i vymítali démoni a to tak až se jedna členka sboru psychicky zhroutila. Nejde o Církev, ale o nějakou protestantskou sektičku, v podstatě lháře a kacíře, nebojím se říci – zločince. Tím co se tam dělo – rozpady rodin, osobní katastrofy, sebevražedné pokusy, hospitalizace – by se podle mně měla zabývat policie a nejsou li na to zákony tedy BIS či sami postižení svépomocí, a Rucký patří za mříž v případě 1 a se zlámaným vazem na skládku v případě 2…

  11. gert

    wevere,vím přesně, o kom mluvíme. Evald Rucký je zajisté inspirující postava. Momentálně je předseda úzké rady Jednoty bratrské – tedy její biskup(Komenský, vidíš to?!). Z tradiční a celosvětově uznávané církve udělal charismatickou sektu. Slyšel jsem jeho proslov na křesťanské konferenci někdy z počátku 90. let – jak mluvil o duchovním boji za Liberec. To bylo strhující. Modlili se tam nad astrálními body, takže okultistům narušili jejich energetické sítě a polámali psí-kolečka, přišel protiútok, který ve jménu ježíše odrazili a zvítězili. Následovaly healing-mítingy se Steve Ryderem a sbor jim narostl o sto procent, tedy "jasný boží průlom"…mimořádný magor. A není sám: http://www.dfens-cz.com…005111801

  12. černá vewiurrka

    Gerte....také na ty stránky chodím a autory mám za magory kteří by měli být podchyceni již dávno protiextremistickým oddělením BIS. Koukám že názory máme fakt podobný rád bych tě někdy poznal osobně. Zajímavé postavy jsou i starokatolický biskup Dušan Hejbal a husitský homobiskup Karel Bican (navíc bývalý StBák), doporučuji ovšem před jídlem aby nedošlo k pozvracení. Komenského si hluboce vážím, podle mne je to nejlepší český křestanský mystik. Jeho dílo má dodnes mnoho co říci. Z českých křesťanských úchylů stojí za to i například baptista Titěra a jeho smečka…

  13. černá vewiurrka

    Pokud se chceš dobře zasmát…..mohu poslat nějaké cdčka s kázáními samozvaného "biskupa" Rudy Bubíka, fakt dobrá postavička do šaškecu, mám je zde uloženy pod titulkem "101 sůter opravdových magorů". Btw víš co znamená hebrejsky "magor", ne?

  14. gert

    magoři"Hospodin tě nepojmenoval Pašchúr, nýbrž Magór mi-sábíb" Jer.20,3Budeš se mi smát, ale šilhavý Rudek Bubik z Albrechtic byl nějakou dobu i mým biskupem. S Viktorem (z Viky,Viktor a Bůh) máme něco společného. A románový pastor Svoboda zase s Rudkem.Bubikových "jakových-takových" kázání jsem slyšel dost, ale to se neomrzí. na oplátku můžu poslat výběr hitovek Saši Fleka. A rande si taky můžem dát. sice se do Ostravy v nejbližsí době nechystám, ale koncem října jedu do Frýdku.pošlu ti mailem adresu.Kojote-> omlouvám se za zneužití diskuse k soukromé korespondenci. už to omezím 🙂

  15. Gerte, to je v pohodě. Jsem vděčný za každý komentář, na který není třeba reagovat ;)))

  16. černá vewiurrka

    Ruda…..je fakt komická postavička, však znáš dobře jeho vizáž. Stryk s nim robil na kopalni…pro neznaléostravštiny – strejda s ním dělal na šachtě (a dodnes na jak říká TEGO CYPA vzpomíná…). Já su zase bejvalej kolega Steigrových a Titěry (dote´dka si pamatuji jeho četná kázání o Apokalypse, bratr Savonarola hadra…). Holt každý máme své kostlivce ve skříni. Frydek mam z Ostravy kusek, cycoňu…toš tam potym zajděm do jakeš šalerki, ni?

  17. gert

    čemu ni, ale na tym tvojim majlu sedi jakysik demon či kery chachar co to naspatek posilo.týden tady nebudu – odmlčím se, což neznamená, že bych zanevřel…

  18. Google translator překládá směrem indonéština – čeština "hluboká noc" jako "noc". Má tedy zřejmě každou noc za hlubokou. Žeby překladač – mystik?

  19. černá vewiurrka

    To není možná..…ale zkus napsat mé nejlepší kámošce (a nejlepší ženě ČR) na alenka.hustakova@seznam.cz, ona mi to už jistě ráda přepošle…

  20. černá wewiurrka

    Btw....dá se ta kniha Viky Viktor a Bůh někde eště sehnat?

  21. lenka

    L
    hele lidi, nevim co tu řešíte, jsem křesťan a mám problém s démony, nekolik jich ze mě vyhnali mají velkou tendenci se vracet. řešte si tu klidně světky jehovovi, sektu největšího kalibru unás, ale až jednoho ktásného dne přijdete na mši svatou slouženou katolickým knězem, zkuste svou depresi strach a jiné negace ve vašim životě položit ježíšovi na oltář při proměňOVÁNÍ těla a krve Ježíše, nic tím nezkazíte, právě naopak, ono se ta rána která způsobuje depresi totiž začne sema od sebe hojit,.navíc tím že si zajdete ke zpovědi uděláte to nejlepší co v životě pro sebe udělat můžete.až potom při adoraci budete řvát přes celý kostel, věřte že vám placebo nepomůže, pomůže vám jedině římsko nebo česko katolická církev, exorcista, odpuštění lidem kteří vám ublížili( znám případy sexuámně zneužitých žen, dětí, mužů, opovrhování, týrání atd..) a vámi tisíce jmény skloňOvaná deprese se sebevražebnými sklony je na světě. milí zlatí, věřte mi nebo ne, ale pokud neodpustím a nezapomenu, jsem pořád v depresi, nepomůžou antidepresiva ani homeopatie v podobě placeba. odpustím a deprese ze sebevraždou zmizí, ANO, jedině toto pomůže, u opačném případě se z člověka stává věčně se užírající uzlík slz a jeho rozedrané srdce nedokáže spravit ani kamion prášků. pokud chcete, můžen se na toto téma bavit. ale laskavě vás prosím, nemějte mě za fanatika. sama mám problém z depresí a vím co ji způsobilo v měm případě. člověk se musí smířit srdcem a odpustit srdcem, potom už léky nejsou potřeba ani při a ani po léčbě.když nevěříte, věřte alespoň pro mé skutky, ježíš léčí, v dnešní době neléčí tolik co dřív, protože pro lidi je mnohem pohodlnější než navštěvovat kostel, modlit se a doprošovat Boha, je pro ně jednodužší a hlavně pohodlnější zajík k doktorovi.Lidi dnes málo prosí, a proto taky nemůžou nic od boha dostat.Bůh je láska a každému nechává volnou ruku, možná právě proto se říká že velbloud projde dřív uchem jehly než hříšník dosáhne nebe.Pokud neuznáváte církev, jak chcete docílit toho aby vám pomohla?Tady je největší káme úrazu tohoto světa.

    • Něco podobného mi psal i nějaký evangelikál, zbyvil se tak depresí a drog, a zdůrazňoval, že katolíci nejsou praví křesťané, ale modloslužebníci, protože uctívají svaté a Pannu Marii atd. No, a pak mi taky jeden muslim řekl, že Bůh opravdu pomáhá, ale že musím přijmout jediné pravé svědectví, které je v Koránu, že všechna ostatní svědectví jsou zkreslená a jen Korán je pravé a dokonalé slovo boží, jež nám bylo laskavě zjeveno. No a konečně jsem na to téma mluvil i s jedním kršnovem a ten mi řekl, že pravé zjevení Boha je podáno v Bhagavadgítě a že mám přijmout zjevení, které Bůh podal během svého pozemského zjevení jako Kršna, a pak budu uzdraven.
      Jsem z toho zmaten. Jak se tedy mám modlit, když každý říká, že právě to jeho pojetí Boha je to jediné správné? Možná bych si mohl hodit kostkou. Nebo zajít ke známé, co má papouška, ať mi tu pravou víru vytáhne.

      • barča

        Jak to tu poslouchám, řekla bych, že bůh je svým způsobem jen takový „model“ – jak chápat tento svět, ale také jak se orientovat sám v sobě.

    • barča

      Lenko, píšete, že bůh je láska. Píšete, že boha je nutné prosit. Píšete, že bůh vám dává volnou ruku .

      Myslíte, že skutečná láska musí prosit za odpuštění? Když někoho prosíte, jak si připadáte – jako volná, svobodná, nebo naopak v podřízeném postavení. Myslíte, že musí boha např.prosit stromy, květiny, zvířata?
      Pojetí boha v lidské společnosti je opravdu pro mě někdy zvláštní. 🙂

  22. barča

    Lenko, tím Vám samozřejmě nechci brát Vaši víru – naopak, je dobře, že Vám dobře ve vašem životě slouží a pomáhá. A druhému člověku, zase dobře slouží jiné pojetí světa, jiná životní filosofie – vyplývající z rezonance s jeho životními zkušenostmi.

  23. barča

    Článek je zajímavý. Netrpím depresemi, těžko mohu posoudit – jak se takový člověk cítí. V tomto případě deprese není jen takový „smutek“ jak to většina lidí nazývá. Za sebe mohu říci jen to, že v těžkých životních situacích mi pomohl nejvíce „zen“ – tedy plně přijmout danou skutečnost a tím samotným přijetím se v hlavě odvíjí postoj i směrování z té těžké situace – žádné falešné upínací naděje, žádné kličky, ale také žádné extra zoufání, či propadání – jen přímá cesta ven z té situace, jinam, někam.