Point Pleasant (recenze seriálu)

Shlédnout poslední dva díly seriálu Point Plesant právě na Velký pátek v sobě má cosi symbolického. A napsat týž den večer recenzi je pak logickým vyústěním této aktivity. Ale začněme po pořádku: Co myslíte – může fungovat žánrový crossover filmu Přichází Satan a soap oper o teenagerech jako je Beverly Hills 90210 či Melrose Place? Mně osobně ta kombinace připadla dostatečně bizarní na to, abych seriál shlédl a musím říci, že mne opravdu zaujal.

Nuže: Děj se odehrává ve přímořském městečku Point Pleasant Beach (New Jersey), kde se strhne zvláštní bouře. Mladý krásný plavčík Jesse Parker (Samuel Page) si všimne, že se v moři někdo topí, statečně se vrhne do rozbouřených vln a zachrání krásnou blondýnu Christinu Nickson (sic!) (Elisabeth Harnois). Ujme se jí jedna místní rodina a začíná třináctidílný příběh, v němž brzy zjistíme, že tajemná dívka není jen tak někdo: Je to dcera samotného Satana, jíž je souzeno sehrát roli Antikrista a zničit lidský svět a jež byla svými vychovateli poslána do Point Pleasant, aby poznala sama sebe a zahájila právě tam příchod apokalypsy. Christina to o sobě ovšem neví, tedy zpočátku ne, ale postupně se dopátrá a tak začíná velký boj dobra a zla nikoli ve světě, nýbrž v její vlastní duši. Na kterou stranu se nakonec přikloní? A jak její osud ovlivní její okolí, lidé, které má ráda, zejména její zachránce Jesse, do něhož se pochopitelně zamiluje, a pak také její matka, kterou nikdy nepoznala a jíž se snaží najít? Zavedou ji na cestu zla intriky skvěle zahraného démonického Satanova sluhy Lucase Boyda? Odolá svodům své nadpřirozené moci, jejíž každé použití ji strhává hlouběji do temnot? Vypořádá se s agenty Vatikánu, kteří plánují její smrt? Je její osud předurčen starými proroctvími, nebo jej může ovlivnit? Jak dopadne její vztah s Jessem Parkerem a jakou roli v celé věci tento andělský mladík hraje? A chce Bůh opravdu totéž, co jeho služebníci?

Nebudu prozrazovat, jak to dopadne, jen řeknu, že vyústění je dobře promyšlené a logické, závěr (poslední dva díly) je opravdu strhující a nastoluje otázku, jak vlastně správně bojovat proti zlu.

Paradoxně bylo velkým štěstím tohoto seriálu to, že nebyl úspěšný (dokonce nebyl v USA ani celý odvysílán), takže tvoří uzavřený příběh, jemuž nehrozí, že bude rozmělněn pokračováními. Je fakt, že celá koncepce je pro běžného diváka asi příliš „divná“, dobro a zlo nejsou černobíle vymezeny – seriál ukazuje, že v každém dobru je i zlo a i ve zlu se může ukrývat dobro. A že se to všechno týká lidské duše a svědomí, nikoli dogmaticky definovaných pravidel.

Někteří recenzenti poukazovali na nevyrovnanost jednotlivých dílů, mně to tak nepřipadlo. Je jasné, že poslední díly, kdy příběh nabere na obrátkách, jsou dynamičtější a více strhující, ale divák by je zdaleka tolik neocenil, kdyby se v „rozvláčnějších“ dílech předtím neseznámil s jednotlivými aktéry, jejich motivací a dobrými i špatnými vlastnostmi.

Herecké výkony jsou dle mého názoru přiměřené – rozhodně mě nerušily, všichni herci byli kompetentní, i když opravdu nezapomenutelný byl především Sam Page v roli chladného manipulátora Lucase Boyda. K tomu přidejme kvalitní triky, dobrou, lehce „gothic“, atmosféru a stejně dobrou i „gothic“ hudbu Dannyho Elfmana a máme na světě dílko, které rozhodně stojí za pozornost!

Takže pokud vás téma dobra a zla v člověku zajímá a chcete vědět, jak to se Satanovou dcerkou dopadne, nenechte si Point Pleasant ujít!