AMOR VACUI - zápisky z cesty
Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
pátek, 27. března 2009
(věnováno Hekko)
Říká se, že všechno zlé je k něčemu dobré. Je tomu skutečně tak? Věnuji tomuto problému krátké zamyšlení.
Je pravdou, že lidé, kteří prožili otřesné věci, jich leckdy dokázali využít k dobrému – nalézt v nich poučení či inspiraci, někdy dokonce životní moudrost. Je ovšem také pravdou, že mnoho lidí si z otřesné situace odnáší posttraumatický šok a zhoršení kvality života. Většina lidí se obvykle s neštěstím vyrovná, není to však u nich spojeno s pocitem, že to bylo k něčemu dobré. Dělají snad takoví lidé, něco špatně, když nechápou, že to, co prožili, je k něčemu dobré?
Domnívám se, že tvrzení Všechno zlé je k něčemu dobré. je nelidské a arogantní a to navzdory skutečnosti, že je na něm kus pravdy. Aby však bylo lidské, je třeba je přeformulovat (i když pak už nebude znít tak pregnantně): Všechno zlé má potenciál ke konstruktivnímu využití, pokud je člověk připraven a schopen tento potenciál uchopit a využít. Z toho pak plyne, že nikdo není povinen hledat ve zlu, jež se mu děje, něco dobrého a říkat mu výše zmíněnou frázi či některou z jejích obměn (Třeba "Je to vůle boží.", "Je to důsledek tvé karmy.", "Máš v životě za úkol toto prožít a zpracovat.", či "Slouží to vyššímu záměru." a pod.) je projevem odporné arogance. Žádný člověk, ani ten sebeosvícenější, není schopen zpracovat veškeré utrpení, které jej může postihnout, o tom jsem bytostně přesvědčen. Je to dáno skutečností, že prostě nejsme stroje. Měl jsem možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, že existuje bolest, která mne přinutí řvát ať chci nebo nechci. A existují bolesti duševní a lidské ztráty, které jsou prostě nad síly toho kterého člověka. To, co jeden člověk úspěšně zpracuje a využije, jiného zlomí. Proto je v pořádku cítit a prožívat žal, bezmoc, ztrátu, frustraci, vztek, nenávist či touhu po pomstě a netýrat se přitom vinou. Je v pořádku reagovat přirozeně, reagovat jako člověk. Vytěžit ze zlého něco víc, je možnost, nikoli morální povinnost...
Úvahy na toto téma pokračují v článku O štěstí a neštěstí
pátek, 27. března 2009 | rubrika: Úvahy a postřehy |
Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.
Co četli ostatní?
Komentáře
DISKUSE MŮŽE BÝT MODEROVANÁ
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
[1] (TS ) Vloženo 27.03.2009, 01:41:47 x
ano, to je dobrá úvaha.[2] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2009, 02:26:58 x
[3] (Děd nevěd - Mail - WWW) Vloženo 27.03.2009, 05:41:59 x
[4] (ratka ) Vloženo 27.03.2009, 07:55:16 x
souhlasim. i s tou preformulaci souhlasim. a taky souhlasim s tim ze tyrat se a sebeobvinovat tim, ze nejsem osviceny a ze se trpim je blbost :o))[5]Všechno zlé je k něčemu dobré ... (Břetislav - Mail ) Vloženo 27.03.2009, 10:03:12 x
[6] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2009, 12:18:01 x
Ano, Ratko, jsem rád, že to vidíme stejně.
Břetislave - o tom není sporu. Ale opět rozlišuji oblast rozvažování a prožívání. Ještě to rozvedu, je to zajímavé téma...
[7] (ratka ) Vloženo 27.03.2009, 13:31:49 x
je to velice zajimave tema. Zdravi je stav kdy nam vsechno bezvadne funguje. Stav nizke entropie, ktery se porad doplnuje a obnovuje zvenci dodavanim energie. Kdyz vsechny okruhy spinaji "spravne" tak se citime zdrave :o))
Postupne zvysovani entropie a vnaseni chaosu do systemoveho usporadani (forem) tel prinasi pak pocit utrpeni. Je to proces ktery proste pokracuje furt dal.
Muzeme udrzet v dobrem stavu okruhy mozku :o)) Protoze mozek vydrzi celkem dost. Ale i tyhle okruhy podlehaji "chybam" a postupne se formace "zrusi" i kdyz slozeni prakticky zustava stejne :o)) Ale energeticka vymena ve stare podobe skoncila.
Vem si teda tu nestastnou bolest zubu. To jsou jen pitome impulzy, ktere mozek vyhodnocuje jakoze to boli a podava o tom informaci. Jak udrzet okruhy ve stabilnim stavu? Jen dodanim energie. A jejim spravnym rozvedenim po tele. Asi.
[8] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2009, 20:38:36 x
[9] (vera - Mail ) Vloženo 27.03.2009, 21:08:45 x
Ale poučení z bolesti, hledání jejího smyslu že je pouze možností ? to přece ne.. není naopak základním vzděláním k tomu, abych se stala člověkem ? prožitkem vlastní bolesti uvěřím bolestem jiných..není-li tohle nejvyšší výuka, co za ni mohu považovat ? kdykoliv si říkám, musíš žít dál...to jediné co mě zvedá je snaha uznat, že ta bolest měla význam..jinak zplaním.. Každé vzdělání je možností,avšak co z něj zbude, neučiním-li jej nutností ? Promiňte mi ten vpád.Chodívám se tady k vám ohřát,a tahle jiskřička mi propálila rukáv..přesněji byla tou poslední, po které začal hořet:-)je u vás opravdu krásně,člověkové
[10] (@Teo - WWW) Vloženo 27.03.2009, 23:32:00 x
[11] (Kojot - WWW) Vloženo 28.03.2009, 01:49:43 x
@Teo, říkáš to naprosto trefně. Nebo co třeba taková přírodní katastrofa. Určitě se něčí dítě koupalo někde na pláži a rodič si šel odskočit, pak přišla tsunami a dítě bylo navždy fuč. Kdybych byl tím rodičem a někdo by mi řekl, že všechno zlé je k něčemu dobré, tak mu rozbiju hubu... a možná by mu to i k něčemu dobré bylo...
[12] (sw ) Vloženo 28.03.2009, 16:51:50 x
podobně :co tě nezabije to tě posilní![13]Beru to prakticky (5th.cup.of.tea - Mail - WWW) Vloženo 31.03.2009, 14:50:16 x
[14] (Kojot - WWW) Vloženo 31.03.2009, 17:55:56 x
[15] (5th.cup.of.tea - Mail - WWW) Vloženo 31.03.2009, 18:14:08 x
Člověk nedobrovolně příjde o práci.
Může se z toho nadlouho zhroutit, může z toho ale vytěžit maximum a získat jinou a možná i lepší práci. To jsem v podstatě chtěl říct. Je to o přístupu. Což píšeš taky.
"Všechno zlé má potenciál ke konstruktivnímu využití, pokud je člověk připraven a schopen tento potenciál uchopit a využít." Nicméně "zlé" se tě neptá, jestli jsi schopen a připraven - podle svého mínění - to zpracovat, někdy prostě příjde a není viditelné proč. A pak je, myslím, docela dobré umět hledat možnosti, jak z toho ven, nebo alespoň, jak tomu naprosto nepropadnout.
[16] (Kojot - WWW) Vloženo 31.03.2009, 18:53:46 x
[17] (ratka ) Vloženo 31.03.2009, 19:45:18 x
17. me zrovna ten priklad "neuchopeni" taky zaujal a souhlasim s nim. libi se mi. Dokonce moc. jako zpusob reseni. Neuchopeni. nechat byt. nevratit. nechat projit zkrz. neuchopit. pekne.[18] (5th.cup.of.tea - Mail - WWW) Vloženo 31.03.2009, 19:59:44 x
"tím dobrým může být, myslím, i neuchopení."
Mluvím z vlastní zkušenosti, kdy jsem se nějakou dobu držel určitého způsobu přístupu k vlastním emocím, který mi v konečném důsledku ubíral hodně síly a energie. Trvalo to relativně dlouho. Na jednu stranu to bylo svým způsobem osvobozující, na druhou míra, ve které jsem to praktikoval, byla destruující. Dnes si té zkušenosti s odstupem velmi cením a jsem velmi velmi opatrný, jak budu sám se sebou zacházet.
Jiný příklad ti nejsem schopen dát, protože bych musel být excelntním jasnovidcem, abych dohlédl do všech konců konkrétního člověka. A vymýšlet si nechci. A taky, asi by bylo záhodno nadefinovat, co to vlastně "neuchopení" konkrétně je.
Obecně je podle mého názoru konstruktivní věřit, že vždy vede cesta ven: "Tlučte, a bude vám otevřeno." Tzn. zaměřím-li svou mysl na možnosti, které mě mohou ze situace vyvést a akceptuji-li případné změny ve mě samém nebo v mém vlastním životě, které to přinese, pak se možnosti objeví.
[19] (Kojot - WWW) Vloženo 31.03.2009, 20:05:38 x
Jinak ovšem došlo k posunu od tématu článku - teď už se bavíme o tom, jak každý z nás zpracovává ty či ony prožitky (BTW: Umět dobře zpracovat štěstí je také umění! Netýká se to jen neštěstí.). Ale článek se týká problematiky vztahu a polemizuje s možností vnutit ty věci, o nichž se tu bavíme, druhému.
[20] (5th.cup.of.tea - Mail - WWW) Vloženo 31.03.2009, 20:19:59 x
Probůh proč bych to někomu nutil. Spíš mám pocit, že tě to možná irituje tak nějak obecně.
Ale já myslím, že tvrzení "Všechno zlé je k něčemu dobré" je obecně platné, i když dotyčný to dobré nevidí. Podle mě jde hlavně o to, jak se to podá.
A taky nedokážu si třeba představit psychologa, který by klientovi řekl, no jo, jste v prdeli a už tam i zůstanete. A navíc to k ničemu není. To dotyčnému asi nepomůže.
[21] (Kojot - WWW) Vloženo 31.03.2009, 21:33:25 x
[22] (5th.cup.of.tea - Mail - WWW) Vloženo 02.04.2009, 18:25:25 x
Ad psychologové - samozřejmě, to je jasné. Trochu jsem použil tvůj arzenál.
Abych to za mě nějak dokončil...
Ta tvoje interpretace daného výroku je podmíněná - to zlé je dobré jedině tehdy, když jsi připraven to zvládnout. A když ne, tak je to teda zlé?
Myslím, že výrok "Všecho zlé je pro něco dobré." v sobě chová poukaz na POTENCIÁL NÁROČNÉ SITUACE (tzn, co ti to může přinést, když už v ní stejně jsi) a to je, podle mého, to dobré.
Já díky svému světonázoru si mohu dovolit takový pohled i na situace, které "zvládnuty nebyly". To proto, že tíhnu k reinkarnaci. Nicméně je taky potřeba si říct, co to znamená něco zvládnout a co ne. To se můžeme přít, eee diskutovat:-), hodně dlouho.
A dále bez ohledu na potenciální další životy mi stejně přijde praktičtější dívat se na své i cizí náročné sitace jako na šanci naž jako na "průser". Neříkám, že to umím vždy a všude, ale když se to povede, praktické to rozhodně je.
[23] (Kojot - WWW) Vloženo 02.04.2009, 18:31:22 x
[24]nemusí a nemůže (vera - Mail ) Vloženo 03.04.2009, 13:22:52 x
Myslela jsem že to není vidět, bolest mám, rozborů se nebojím,ani je nevyžaduji. Jsou uměním sestavit příznaky do nějakého obrazce, symbolu, jehož úroveň závisí na úrovni rozboráře:-), pochopit a pomoct si musí stejně člověk sám,hmm,ale ve skutečnosti mi tahle větička udělala nesmírně dobře,díky.
[25] (Kojot - WWW) Vloženo 03.04.2009, 13:40:09 x
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?
PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!

Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.
AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!
*




